Skip to main content

Meldingen overvolle treinen: rapportage januari

thumb VolletreinJanuari was geen makkelijke maand voor de treinreiziger, het spoor had weer te lijden van diverse storingen en winterweer. Traditioneel zijn treinen tijdens en na storingen extra overvol. Desondanks werd er met 2043 meldingen minder over volle treinen geklaagd dan in december (2369 meldingen) en november (4039 meldingen). Het traject Utrecht – Amsterdam Bijlmer Arena (- Schiphol) kwam het vaakst voor in de meldingen van januari.

Aangepaste dienstregeling
Donderdag 29 januari werd preventief een uitgedunde dienstregeling gereden. Deze dag kwamen er 85 meldingen binnen van overvolle treinen, minder dan op een normale donderdag in januari (gemiddeld rond de 140 meldingen). Via Twitter lieten meerdere reizigers weten dat hun trein extra was verlengd. Een pluspuntje dus, al bleek het rijden van een aangepaste dienstregeling deze dag eigenlijk niet nodig. Vooraf werd alleen voor het oostelijk deel van het land sneeuw verwacht, wat het rijden van een landelijk uitgedunde dienstregeling een heftige maatregel maakt. Na het stevige verbeterprogramma van ProRail en NS om het spoor “winterklaar” te maken zou de aangepaste dienstregeling alleen nog bij verwachtingen van écht extreem weer worden ingeroepen, Rover heeft ProRail en NS dan ook de vraag voorgelegd wanneer zij dit stadium verwachten te bereiken.

Meest gemelde treinen
In januari werden de volgende overvolle treinen het meest gemeld bij Rover:

Volletreinenjancitaat11.       IC Utrecht – Schiphol vertrek 08:13 uur
2.       Sprinter Woerden - Breukelen – Amsterdam Bijlmer Arena vertrek 08:11 uur
3.       Sprinter Leiden – Schiphol vertrek 08:06 uur
4.       IC Den Haag CS – Gouda vertrek 17:24 uur
5.       Sprinter Hilversum - Utrecht vertrek 07:33 uur
6.       IC Den Helder – Alkmaar – Zaandam - Amsterdam vertrek 06:34 uur
7.       IC Almere – Duivendrecht - Amsterdam Zuid vertrek 06:57 uur
8.       IC Hilversum – Duivendrecht vertrek 08:23 uur
9.       IC Schiphol – Amsterdam Bijlmer Arena - Utrecht vertrek 17:16 uur
10.   IC Schiphol – Utrecht vertrek 17:46 uur

Volletreinenjancitaat215 tot 30 minuten staan
Het grootste deel van de melders (47,6%) geeft aan 15 tot 30 minuten te moeten staan tijdens de reis. 19,7% van de melders staat korter dan een kwartier. 9,6% staat maar liefst 30 tot 45 minuten tijdens de reis.

Drukste tijdstippen
De meeste meldingen worden niet heel verrassend gedaan tijdens de ochtendspits: 26,7% van de meldingen wordt gedaan tussen 07:00 en 08:00 uur en 23,8% tussen 08:00 en 09:00 uur. De avondspits is tussen 17:00 en 18:00 uur het drukste met 24,7% van de meldingen; tussen 18:00 en 19:00 uur is dit slechts 7,3%.

NS
In de druktemelder van NS is te zien dat de IC Schiphol – Utrecht van 17:16 tijdelijk korter heeft gereden dan gepland. De IC Schiphol – Utrecht van 16:46 is nog in onderzoek, maar de IC Utrecht – Schiphol van 08:13 kan niet worden verlengd.

Volletreinenjancitaat3Speciale aandacht: Haarlem – Den Haag
Alle meldingen die bij Rover binnenkomen, komen ook bij NS binnen. Hierbij zijn we wel afhankelijk van reizigers die daadwerkelijk de overvolle trein melden. Soms haalt een trein niet de drukte-top 10 maar signaleert Rover toch een probleem. Een voorbeeld is de trein Haarlem – Den Haag Centraal vertrektijd 08:14 uur, die dagelijks bestaat uit 6 bakken VIRM. Bij vertrek uit Haarlem richting Den Haag is deze trein reeds zo vol dat veel reizigers moeten staan of op de trappen zitten. In Heemstede-Aerdenhout willen dan ook nog veel mensen mee, die zich vaak slechts met moeite in de trein kunnen persen. Rover-Haarlem  heeft het probleem aangekaart in hun overleg met NS Regio Randstad Noord, maar daar heeft men geen invloed op de materieelplanning. Rover heeft het probleem daarom nu bij landelijke contactpersonen van NS onder de aandacht gebracht.