Rover dringt aan op snelle uitvoering tram Maastricht – Hasselt
Grote vertraging dreigt voor de tram Maastricht – Hasselt. Rover-Limburg dringt erop aan het project snel uit te voeren, desnoods in iets verkorte vorm.
Door recente perspublicaties over knelpunten rond de Wilhelminabrug dreigt de tramverbinding Maastricht – Hasselt een behoorlijke vertraging op te lopen. De Nederlandse overheden die bij de tramverbinding zijn betrokken nemen zes maanden te tijd om tot een standpunt te komen.
Rover wil dat er op korte termijn met een oplossing wordt gekomen. Rover vindt dat de realisatie van dit project een wezenlijk onderdeel is van een compleet model voor goed Openbaar Vervoer in onze Euregio - waarvan Maastricht nota bene het fysieke centrum is. Rover-afdeling Limburg dringt er daarom op aan dat het project in ieder geval tot aan het treinstation wordt uitgevoerd.
De route met haltes aan de rand van de binnenstad heeft duidelijk de voorkeur van Rover-Limburg, maar wanneer dit (in de volgende decennia) niet haalbaar zou zijn, dan is de keuze voor een route over de bestaande spoorbrug de beste zodat de tramverbinding gered wordt. Een halte bij Bosscherveld (onder de aanlanding van de Noorderbrug) betekent weliswaar een langere loopafstand naar de binnenstad voor de reizigers, maar die is vergelijkbaar met die van de automobilisten die momenteel aan de rand van het centrum dagparkeren. Daarnaast moet er een pendelbus ingezet worden tussen deze halte en de Markt.
Dit voorstel is uiteindelijk de minst slechte oplossing om de voortgang van het project te garanderen en uitzichtloze en blokkerende (politieke) discussies te voorkomen.