Delft: overlast voor treinreizigers en omreisroutes
De overlast rond de werkzaamheden op station Delft is onnodig groot, vindt Rover. Rover heeft er geen begrip voor dat NS de treinfrequentie tussen Den Haag HS en Leiden halveert. Daarbij wordt vooraf niets over deze geschrapte treinen bekend gemaakt, waardoor reizigers voor een verrassing kunnen komen te staan. Rover wil reizigers te hulp schieten door zelf omreisinformatie te publiceren.
Van 22 tot en met 27 februari rijden er wegens werkzaamheden rond station Delft geen treinen op het traject Schiedam Centrum - Delft - Den Haag Centraal. Met schrik constateert Rover nu dat er tevens minder treinen rijden tussen Den Haag HS en Leiden, waar de frequentie wordt gehalveerd naar één trein per half uur; ’s avonds na half elf en op zondagochtend rijden er zelfs helemaal geen treinen van en naar Den Haag HS. Rover heeft NS zeer dringend verzocht deze plannen te herzien door tussen Leiden en Den Haag HS alle treinen gewoon te handhaven. NS houdt echter vast aan zijn plan, dat erop is gericht om reizigers zo veel mogelijk via Den Haag Centraal en Gouda te laten omreizen.
Reizigers worden bovendien niet gewaarschuwd voor deze uitgedunde dienstregeling. “Bij alle overlast die de langdurige buitendienststelling van Delft al met zich meebrengt, worden reizigers zodoende nog eens getrakteerd op een valkuil, extra lang wachten op een koud station en eventueel nog weer extra overstappen en omreizen via Den Haag Centraal”, schrijft Rover aan NS. NS heeft hierop toegezegd reizigers ter plekke in de trams en vervangende bussen te zullen informeren. Rover twijfelt of dit voldoende is.
Het is niet de enige reisinformatie die NS achterwege laat. Zo wordt er met geen woord gerept over de snelste alternatieve reisoptie tussen Den Haag en Rotterdam: RandstadRail-lijn E van de RET. De RET kan hierop geen extra capaciteit inzetten en is bang dat deze lijn in de spitsuren te druk wordt. Voor reizigers tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam is de Intercity Direct het beste alternatief. Op verzoek van Rover maakt NS de Intercity direct gedurende de Delftse werkzaamheden alsnog toeslagvrij, echter alleen buiten de spitsuren. Tijdens de spitsuren blijft de toeslag gelden om overvolle IC-Direct treinen te voorkomen.
Rover wil de reiziger helpen door een eerlijk overzicht van alle mogelijke omreisroutes te geven (download in pdf).