Enkele ervaringen met de OV-chipkaart
Vrijdagmorgen loop ik in Amersfoort de trap af naar het spoor, waar de trein naar Schiphol vertrekt en zie een tiental buitenlanders staan staren naar de incheckpalen. Wat moeten ze doen? Inchecken bij NS of bij Connexxion? En hoe moet dat dan? Ik zag een lichte paniek op de gezichten. Dit worden geen of foute transacties.
Ik sprak een reiziger die op en neer naar Brussel was gereisd en vertelde dat niemand in de trein precies wist hoe het zit met in- en uitchecken als je naar België reist. De conducteurs zijn de vriendelijkheid zelve maar het blijft onbevredigend.
Ik kocht voor vier personen voor een gezamenlijke reis naar Parijs kaartjes en ik kon zestien vellen A4 printen. Per persoon een vel Amersfoort – Schiphol, een vel Schiphol -Parijs, een vel Parijs – Schiphol en een vel Schiphol – Amersfoort. Toen ik vorige week naar Oslo vloog kreeg ik een per sms een QR –code in mijn telefoon. Zo kan het ook.
In Dordrecht stonden de palen van Arriva op de verkeerde plaats en werkten ze te langzaam om de aantallen reizigers te verwerken. In Dordrecht wordt veel overgestapt van de MerwedeLinge lijn van Arriva naar de NS-trein richting Rotterdam. Hoe zouden de reizigers zich voelen die voor de keuze staan om óf de aansluiting te halen óf correct in en uit te checken?
Arriën Kruyt
31 augustus 2014