Skip to main content

Megastoring Utrecht: "laat NS schade claimen bij ProRail"

UtrechtmaartRover roept NS op om de schade van de zoveelste megastoring bij ProRail te claimen. Rover wil dat er een stevige prikkel ontstaat voor ProRail om de zaken beter op orde te stellen.

Maandag 2 maart hebben reizigers te maken met de derde storing met mega-gevolgen in Utrecht sinds het begin van dit jaar. De oorzaken verschillen van keer tot keer. De gevolgen zijn echter steeds hetzelfde: mijd Utrecht, als het daarvoor te laat is probeer dan ander vervoer te regelen, en houd rekening met een uitgedunde treindienst tot in de avond.

Mankementen in een stuk techniek zijn nooit helemaal uit te sluiten. Juist daarom moet ProRail zijn techniek en processen zó inrichten dat de gevolgen van een technisch falen voor de reizigers beperkt blijven. Op belangrijke knooppunten zoals Utrecht Centraal telt die eis extra zwaar.

In een land als Zwitserland is het gebruikelijk dat vervoerders schade claimen bij de infrabeheerder bij grote storingen. Rover denkt dat deze methode een sterkere prikkel tot verbetering geeft dan de evaluaties achteraf en roept NS op om bij ProRail een schadevergoeding te eisen.

Na de twee 'megastoringen' van de afgelopen maanden hebben wij in het Locov, het overlegorgaan van de consumentenorganisaties met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS) de volgende reizigerseisen op tafel gelegd.

Wij verwachten van NS en ProRail:
- Dat zij meer grip hebben op hun infrastructuur en systemen, beter anticiperen op risico’s en de gevolgen van storingen klein houden.
- Dat zij de treindienst na een storing veel sneller op peil brengen. En dat treinseries niet de rest van de dag opgeheven blijven.
- Dat zij de reizigers, met name onderweg en op het station, beter informeren en een passende oplossing bieden.
- Dat zij meer inzicht geven in de aanpak van grote prestatie-dieptepunten, en in de effecten daarvan op de dienstverlening aan de reizigers.

En wij verwachten van het ministerie een krachtige sturing op een betrouwbaardere en minder facultatieve dienstverlening aan de reiziger.

Want reizigers willen kunnen vertrouwen op het spoor. En dit is al de zoveelste storing sinds begin dit jaar.

 

UT11    UT3
     
UT4   UT6