Een woud aan dagkaartproducten, maar toch veel beperkingen
Een dag met het OV eropuit trekken zonder per kilometer te hoeven betalen, wordt er niet makkelijker op. Er is inmiddels een woud aan dagkaart(product)en ontstaan. Mede door het afschaffen van de Buzzer door Connexxion zijn de mogelijkheden anno 2015 verder beperkt. Traditioneel zet Rover ook dit jaar alle dagkaarten weer op een rij.
De Buzzer, de dagkaart die gebruikt werd in de meeste bussen van Connexxion, Breng en OV Regio IJsselmond, is stilletjes door Connexxion afgeschaft. Alleen in provincie Noord-Holland is een opvolger gekomen: de familiedagkaart. Van reizigers die van deze dagkaart gebruik willen maken wordt verwacht dat zij weten in opdracht van welke aanbestedende overheid een buslijn rijdt, de kaart is namelijk alleen geldig in bussen die zijn aanbesteed door provincie Noord-Holland. Daardoor vallen diverse bussen in onder meer Haarlem en Het Gooi buiten de boot. Makkelijker konden ze het niet maken.
In het noordelijk deel van provincie Zuid-Holland is de familiedagkaart juist afgeschaft door Arriva. Ook de Dagkaart Texel behoort tot het verleden. In Limburg zijn de regels voor grensoverschrijdende ritten waarop dagkaarten geldig zijn, juist wat versoepeld. De minder drukke lijnen naar Ubach-Palenberg, Herzogenrath en Kanne gelden voortaan als binnenlandse buslijnen.
De gebruiksvoorwaarden binnen het woud van dagkaartproducten zijn zeer verschillend. De kaarten zijn meestal alleen in een bepaalde regio en bij één vervoerder geldig. Hierop zijn een paar positieve uitzonderingen, zoals het Amsterdam & Region Day Ticket en de Meermanskaart in Overijssel, Gelderland en Flevoland.
Bekijk hier het overzicht van alle dagkaartproducten anno 2015.