Eric Wiebes vaarwel
Eric Wiebes is één van de scherpste denkers in het openbaar bestuur. Dat is opgemerkt in vele krantenartikelen naar aanleiding van zijn benoeming tot staatssecretaris van financiën. Ik heb hem leren kennen als één van de meest originele denkers in het Openbaar Vervoer. Hij was de eerste wethouder van Amsterdam, die het niet had over het openbaar vervoer binnen Amsterdam, maar over de bereikbaarheid van Amsterdam.
Hij droeg consequent het standpunt uit dat het niet ging om de keuze voor auto’s of voor openbaar vervoer. Amsterdam blijft volgens Eric Wiebes alleen maar bereikbaar als zowel het openbaar vervoer verbetert als het fietsen binnen Amsterdam. Voor een lid van een partij die zich profileert als een autopartij een opmerkelijk standpunt.
Hij dwong zijn medewerkers en het GVB tot nadenken over de gevolgen van de Noord-Zuid-Lijn. De opening zal leiden tot andere en snellere reisroutes van en naar Amsterdam. Hij verzocht NS om de verbindingen van en naar Amsterdam te verbeteren en hij maakte bezwaren bij ProRail over de voortdurende storingen in de Schipholtunnel die niet alleen Schiphol raken maar ook de bereikbaarheid van Amsterdam bedreigen. Maar hij stak ook de hand in eigen boezem. Hij vond dat het GVB beter moest aansluiten op de NS-stations en dat de stad moest zorgen voor meer fietsroutes en fietsenstallingen.
Hij was een grensoverschrijdende denker en hij was gelukkig ook een doener. Hij is niet alleen voor Amsterdam van grote betekenis geweest, maar voor het openbaar vervoer als geheel. Hij zal het ongetwijfeld met Jeroen Dijsselbloem kunnen vinden. Die was vroeger een treinreiziger.
Arriën Kruyt