NS International verbetert voorlichting geld terug bij vertraging
De vertraagde internationale treinreiziger kan sinds kort betrouwbaardere informatie vinden op de website van NS International over zijn recht op geld terug bij vertraging. Rover had al langer hier op aangedrongen. Voorheen stelde NS namelijk ten onrechte op de website dat alleen compensatie wordt uitgekeerd over een specifieke vertraagde trein, in plaats van de hele reis. Voor overstappers kan dit een groot verschil maken.
Internationale reizigers die tijdens hun treinreis te maken hebben met een overstap, kunnen door vertraging grote gevolgen ondervinden wanneer zij hun aansluiting missen. Volgens de Europese regels heeft de reiziger in dit geval recht op geld terug bij vertraging, gebaseerd op de hele reis en de hele ticketprijs. Desondanks bleef NS International het indienen van een claim ontmoedigen door te stellen dat enkel naar de vertraagde trein wordt gekeken. Wie door 10 minuten vertraging dus een aansluiting mist en hierdoor 2 uur moet wachten, heeft in de praktijk 2 uur vertraging, maar volgens deze theorie van NS slechts 10 minuten. De vertraagde reiziger die toch zijn geld terug wilde, moest hopen op “coulance” van NS.
Nadat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een paar maanden geleden besloot dat volgens de EU-normen de compensatie over de hele reis berekend dient te worden, heeft Rover NS International gevraagd om aanpassing van de website en de voorwaarden. Na aanvankelijk enige protest van de kant van NS International, is de informatie op de website inmiddels verbeterd waardoor de vertraagde internationale reiziger nu goed kan vinden waar hij recht op heeft. Wij gaan ervan uit dat NS de Algemene Voorwaarden binnenkort ook zal aanpassen.