Skip to main content

Verhoren Fyra-enquête van start

De parlementaire enquêtecommissie is begonnen met de openbare verhoren over het Fyra-debacle. Rover-voorzitter Arriën Kruyt mocht als eerste getuige de aftrap doen. Bekijk hier het verhoor van Arriën Kruyt door de parlementaire enquêtecommissie._fyratweet

Het is duidelijk dat er veel fouten zijn gemaakt in het Fyra-debacle. De technische kwaliteit van de Fyra-treinen vormde daarin voor de reiziger niet het enige probleem. Het voortijdig schrappen van de Beneluxtrein, de poging om de kosten voor de HSL terug te verdienen middels hoge gebruiksvergoedingen en toeslagen voor de reiziger, marktwerking als oplossing voor alles.. het heeft de reiziger allemaal niet vooruit geholpen. Daarnaast wijst Arriën Kruyt in het verhoor op de rampzalige samenwerking tussen Nederland en België en de destijds verwaarloosde spoorkennis op het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Rover is altijd kritisch geweest over het aanbesteden van de HSL en heeft vooraf gewaarschuwd voor het schrappen van de Beneluxtrein. Ook werd Rover erdoor verrast dat er geen ‘plan B’ klaarlag bij de start van de Fyra, ondanks de toen al slechte ervaringen met AnsaldoBreda-treinen in Denemarken. Na het mislukken van de Fyra is Rover  wel uitvoerig betrokken bij de herintroductie van de Beneluxtrein.

Op deze eerste dag van de openbare verhoren worden drie getuigen gehoord. Behalve Arriën Kruyt zijn dat Ralph Pans (secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002) en Maarten Spaargaren (directeur Bedrijfs- en productontwikkeling NS van 2001 tot en met 2008). Woensdag, donderdag en vrijdag vinden de andere verhoren van deze week plaats. In totaal zullen de verhoren ongeveer vier weken in beslag nemen. Diverse ministers en spoordirecteuren zullen deze tijd verantwoording moeten afleggen over het mislukte Fyra-project.

quote