Skip to main content

ERTMS, nu eindelijk 200 kilometer per uur?

De regering heeft besloten dat ERTMS ingevoerd gaat worden. ERTMS is een thumb KLEINJVW 20140108 ArrienKruyt 1017systeem, dat het in theorie mogelijk maakt om meer treinen op hetzelfde baanvak te laten rijden. Het is in theorie ook een Europees systeem. De eerste ervaringen in Nederland waren niet hoopgevend op de Hoge Snelheid Lijn (HSL) Schiphol – Rotterdam –Breda -Antwerpen. Het heeft drie jaar geduurd voordat de Franse Thalys-treinen zonder gedoe en vertragingen ermee om konden gaan. Ook de NS-treinen hadden veel problemen met ERTMS op de HSL.

In Zwitserland schijnt ERTMS te werken, in Zweden zijn er grote problemen. Dat is voor Nederland een waarschuwing. Zweden heeft net als Nederland een strikte scheiding tussen railbeheerder en vervoerders. In Zwitserland heeft de SBB alles in één hand. Er is in Zwitserland maar één opdrachtgever. Bij de aanleg van de HSL, waren dat er drie: de staat, ProRail en NS. Bij ERTMS gaat het erom dat de apparatuur langs het spoor en in de treinen perfect op elkaar is afgestemd. Dat gaat met ProRail in zijn huidige toestand nooit lukken. Er moet één opdrachtgever komen: NS. Omdat het uiteindelijk om de reiziger gaat.

ERTMS maakt het makkelijker om 200 km. per uur te gaan rijden. 200 Kilometer per uur zet zoden aan de dijk op de Hanzelijn en op de verbindingen naar Groningen en Friesland. In Duitsland rijden veel treinen al veertig jaar 200 kilometer per uur op bestaand spoor. Voor 200 kilometer per uur is een HSL niet nodig. Maar het veronderstelt wel dat NS het goede materieel bestelt en dat ProRail de baan op orde heeft. En dat de beslissingen en de uitvoering zorgvuldig op elkaar zijn afgestemd. Zou dat kunnen?

Arriën Kruyt