Reizigers betalen soms te veel bij overstap op Hilversum
Per dag betalen tientallen NS-reizigers te veel als zij op station Hilversum poortjes moeten passeren bij een overstap. Dit ontdekte Rover na een klacht van een reiziger. NS kan slechts een beperkt deel van de getroffen reizigers persoonlijk hierop attenderen, waarna deze reizigers zelf in actie moeten komen om het teveel betaalde bedrag terug te vragen. Rover wil dat NS de poortjes op station Hilversum weer openzet totdat de problemen zijn opgelost.
Reizigers die in Hilversum overstappen tussen spoor 1 en een ander perron, moeten hiervoor gesloten poortjes passeren. Het tussentijdse in- en uitchecken kan in een aantal gevallen de reiziger onverwacht geld kosten:
- als Hilversum Media Park of Hilversum Sportpark het begin- of eindstation van de reis is
- als vóór de spits is ingecheckt met een (kortings)abonnement en tijdens de spits wordt overgestapt gaat de reis in vol tarief verder
- als vanwege een treinstremming elders moet worden omgereisd via Hilversum
De laatste twee problemen kunnen zich ook voordoen op andere stations waarbij tussentijdse overstap-poortjes gepasseerd worden, zoals op station Amsterdam Muiderpoort. Bovendien moet de reiziger extra saldo op de OV-Chipkaart hebben staan om bij de overstap weer de volle borg te kunnen betalen.
Het eerstgenoemde probleem lijkt op te treden wanneer een reiziger overstapt in dezelfde tariefzone als zijn begin- of eindstation. In het geval van Hilversum gaat het dan om de stations Hilversum Sportpark en Hilversum Mediapark. Bij een 2e klas vol tarief reis rekent NS in deze situatie €2,20 extra. Naar schatting van NS worden door deze situatie zo’n 50 reizigers per dag gedupeerd. De volle omvang van het probleem is nog niet helemaal duidelijk, Rover waarschuwt overstappende reizigers in Hilversum daarom om goed op te letten dat zij niet teveel betalen en anders de NS Klantenservice te bellen om teveel betaald saldo terug te vragen (030 – 751 51 55, dag en nacht). Dit kan ook nog voor eerder gemaakte reizen vanaf 15 juni, de datum waarop de poortjes dicht gingen.
NS verwacht de problemen dit jaar niet op te kunnen lossen. Reizigers moeten zich zelf melden bij de klantenservice om het teveel betaalde bedrag terug te krijgen. Wel komt binnen enkele weken een mogelijkheid om zonder tussenkomst van NS-Klantenservice het teveel betaalde reissaldo bij de NS-kaartautomaat terug te laden op de OV-chipkaart. NS kan alleen de reizigers van wie een mailadres bekend is hier incidenteel op attenderen.
Rover heeft NS verzocht de poortjes op station Hilversum weer open te zetten totdat dit probleem is opgelost. NS voelt hier echter niets voor: het weren van zwartrijders heeft prioriteit. Volgens Rover zet NS hiermee de verkeerde groep reizigers op nummer 1 en betaalt de goedwillende reiziger de rekening van het versneld sluiten van de poortjes.
Update:
NS is inmiddels reizigers gaan informeren over dit probleem. Hiervoor zijn posters opgehangen gebaseerd op de tekst die Rover zelf dreigde op te hangen als er niet snel bekendheid aan het probleem zou worden gegeven. Met deze informatievoorziening is NS nog altijd rijkelijk laat, want het probleem blijkt al veel eerder gemeld te zijn. > Lees meer