NS Extra: extra service in ruil voor minder privacy
NS zoekt 10.000 vrijwilligers om NS Extra te testen: een interessante nieuwe dienst waarbij reizigers automatisch geld terug kunnen krijgen bij een gemiste check-out. Reizigers die zich willen opgeven moeten zich er wel van bewust zijn dat NS hiermee toestemming krijgt om je reisgedrag te volgen.
Deelnemers aan de proef NS Extra krijgen binnen een paar dagen automatisch een e-mail als ze op een NS station zijn vergeten uit te checken. Reizigers die vaste trajecten afleggen kunnen het teveel afgeschreven bedrag automatisch terugkrijgen via de kaartautomaat. Ook kunnen deelnemers van NS Extra een extraatje krijgen bij het behalen van een bepaald aantal kilometers in een bepaalde periode.
Doel van de proef is om te bekijken hoe reisgegevens gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van de dienstverlening, zo spreekt NS over het bieden van gepersonaliseerd reisadvies bij bijvoorbeeld verstoringen of werkzaamheden. Dat maakt het een gevoelig onderwerp voor reizigers die gesteld zijn op hun privacy: zij moeten voor deelname inzicht geven in hun reisgegevens. NS verzekert echter dat de dienst uitsluitend bedoeld blijft voor reizigers die zich hier vrijwillig voor aanmelden. Deelnemers kunnen te allen tijde hun deelname beëindigen. Het is dus enkel een extra dienst voor reizigers die hier zelf voor kiezen.
Rover is positief over de proef en gaat deze met interesse volgen.