Skip to main content

Rover pleit in Tweede Kamer voor OV-toezichthouder

arrienTKRover-voorzitter Arriën Kruyt pleit tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer opnieuw voor het instellen van een toezichthouder binnen het openbaar vervoer. Rover vindt dat er teveel macht bij de vervoerders ligt. Doordat  de concurrentie niet gericht is op de reiziger maar op de concessieverlener, ontbreekt er een mechanisme of toezichthouder die tarieven en gemak voor de reiziger veiligstelt.

Donderdagochtend vindt in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek plaats over nieuwe betaalmethoden in het OV.  Het gaat hierbij vooral om de mogelijkheid voor externe partijen, ‘nieuwe mobiliteitsaanbieders’, om (vergelijkbaar met de telecommarkt) voor concurrerende tarieven reisproducten te kunnen verkopen.

Rover verwacht dat nieuwe mobiliteitsaanbieders een rol kunnen spelen bij het beter bedienen van de markt met betalingsarrangementen. Deze partijen blijven echter afhankelijk van de vervoerders waardoor het de vraag is of zij de nodige interessante kortingen kunnen bieden. Daarnaast kent de organisatie rond de OV-chipkaart veel knelpunten: een wirwar aan paaltjes en poortjes, gebrek aan samenwerking met abonnementen en toeristenkaarten. Het is niet waarschijnlijk dat nieuwe mobiliteitsaanbieders voor een oplossing kunnen zorgen.

Rover ziet de komst van een marktmeester dan ook als eerste prioriteit. Dan kunnen er ook de nodige stappen gezet worden naar nieuwe betaalmethoden.  “Een effectieve toezichthouder zoals de OPTA in het verleden voorkomt veel gekissebis en procederen. Een volwassen markt kan niet zonder een toezichthouder”, schrijft Rover aan de Kamerleden.

Lees hier de tekst die Rover tbv het rondetafelgesprek heeft verspreid.