Zorgen om financieel gat bij ProRail
Rover maakt zich grote zorgen om de financiële strop bij ProRail, die volgens stukken van het Ministerie van IenM een tekort van een half miljard euro beslaat. Rover vindt de voorgestelde reizigersonvriendelijke bezuinigingen volstrekt onaanvaardbaar en wil dat zowel het Rijk als ProRail belangrijke keuzes gaat maken:
1. Er moet meer geld uit het Infrastructuurfonds van de weg naar het spoor. Wil Nederland eindelijk een schoon milieu en bereikbare steden, dan is die keuze onontkoombaar. Er is de afgelopen jaren massaal geïnvesteerd in Rijkswegen, nu zijn de spoorwegen aan de beurt.
2. ProRail moet kiezen voor het in eigen beheer onderhouden van zijn infra. Het PWC-rapport bij de Kamerbrief wijst er op dat het uitbesteden van het onderhoud aan aannemers financieel riskant is. Het in eigen beheer uitvoeren van het onderhoud leidt ertoe, dat ProRail technische kennis opbouwt en beter weet wat de staat van onderhoud van de infra is.
3. ProRail en NS moeten kiezen of het Programma Hoogfrequent Spoor wel echt nodig is in het licht van de kosten en de bedrijfsrisico’s. Rover denkt van niet.
4. IenM en ProRail moeten kiezen of het zinvol is om van Amsterdam Centraal een doorstroomstation te maken. De verbouwing van Utrecht Centraal tot doorstroomstation heeft geleid tot grote budgetoverschrijdingen en veel overlast voor reizigers.
Er moet vooral NIET gekozen worden voor reizigersonvriendelijke maatregelen zoals minder treinen of meer buitendienststellingen overdag. Dat is een makkelijke keuze, maar het gevolg zal zijn dat reizigers meer de auto ingejaagd worden en verladers kiezen voor de vrachtauto. De uitkomst van dit scenario zal zijn dat er wederom meer geld voor Rijkswegen gevraagd kan worden.