Het is weer september: stroom klachten over overvolle treinen
Traditioneel regent het in september klachten over overvolle treinen bij Rover, dit jaar is dat geen uitzondering. De eerste twee weken van september tikte de teller al meer dan 1200 klachten aan. Vooral de sprinter Woerden – Breukelen – Amsterdam, sprinter Uitgeest – Zaandam – Amsterdam en de sprinter Nijmegen – ’s-Hertogenbosch worden veel genoemd.
De traditionele septemberdrukte in combinatie met slecht weer en een aantal grote storingen zorgen voor een flinke klachtenstroom over overvolle treinen. Veel reizigers constateren hierbij dat er een kortere trein dan normaal komt voorrijden: maar liefst 83,5% van de meldingen wijten de oorzaak aan een te korte trein. De oorzaken hiervoor kunnen diverse zijn, vaak zorgen storingen dat niet het juiste materieel op de juiste plaats staat. Bij veel melders zet dit kwaad bloed omdat NS juist had aangekondigd na de zomer diverse treinen te verlengen om de drukte het hoofd te bieden.
In 43,4% van de meldingen lieten reizigers aan Rover weten tussen 15 en 30 minuten te moeten blijven staan in de trein. Bij 10,2% van de klachten kon de reiziger zelfs helemaal niet mee. NS communiceert aan reizigers dat gebrek aan zitplaatsen in de spits onvermijdelijk is, maar bij intercity-trajecten langer dan een kwartier altijd een zitplaats beschikbaar moet zijn. In de praktijk blijkt dus dat dit niet wordt gehaald.
De meest genoemde overvolle ritten van de eerste twee weken in september zijn:
1 | (Woerden-)Breukelen | Amsterdam Bijlmer ArenA | 7:41 | Sprinter |
2 | Nijmegen | 's-Hertogenbosch | 7:24 | Sprinter |
3 | (Woerden-)Breukelen | Amsterdam Bijlmer ArenA | 8:11 | Sprinter |
4 | Amsterdam Bijlmer ArenA | Breukelen(-Woerden) | 18:04 | Sprinter |
5 | (Uitgeest-)Zaandam | Amsterdam Sloterdijk | 7:43 | Sprinter |
6 | Amsterdam Bijlmer ArenA | Breukelen(-Woerden) | 17:34 | Sprinter |
7 | (Roosendaal-)Dordrecht | Rotterdam Centraal | 8:05 | Intercity |
8 | Gouda | Den Haag Centraal | 8:19 | Intercity |
9 | Utrecht Centraal | Amsterdam Bijlmer ArenA | 8:13 | Intercity |
10 | Nijmegen | 's-Hertogenbosch | 7:47 | Intercity |
De meldingen die bij Rover via de app en website Meldpunt volle treinen worden gedaan, komen automatisch ook bij NS binnen, waar ze worden verwerkt met de meldingen die NS via de eigen app en klantenservice ontvangt. Op deze pagina van de NS-website kan worden nagekeken hoe veel meldingen over een bepaalde trein bij NS is binnengekomen. Meldingen over andere vervoerders geeft Rover periodiek handmatig aan de betreffende vervoerders door.
Bezoekt u deze pagina met uw mobiele telefoon? Dit artikel wordt beter weergegeven als u uw scherm roteert