Skip to main content

NS wil weer duurdere treinkaartjes

thumb kaartautomatenNS wil in 2016, net als in voorgaande jaren, de prijs van het treinkaartje harder laten stijgen dan de inflatie. Ook moet de samenreiskorting worden beperkt door deze in de middagspits te laten vervallen. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov adviseren negatief over de plannen.

 

De consumentenorganisaties vinden het acceptabel dat de inflatie wordt doorberekend in de prijs van het treinkaartje, maar hebben weinig begrip voor de 1,53% prijsstijging die NS daar nog eens extra bovenop doet (waarvan NS 0,53% wil uitstellen tot 2017). NS wijt dit aan de hogere gebruiksvergoeding van het spoor, ingesteld door kabinet Rutte I als bezuinigingsmaatregel. De consumentenorganisaties verbazen zich hierover, want deze hogere gebruiksvergoeding is inmiddels weer bijgesteld van 50 naar 31 miljoen euro. “Wij zouden verwachten dat de bovengenoemde bijstelling van de gebruiksvergoeding over 2015 leidt tot een neerwaartse bijstelling van de eerder vastgestelde tariefsverhogingen”, constateren de consumentenorganisaties.

 

Abonnementen
Abonnementen worden bij NS ook gemiddeld 2,4% duurder. Uitgezonderd zijn de Dal Voordeel, Dal Vrij en Altijd Vrij abonnementen. Het Weekend Vrij abonnement wordt in prijs verhoogd naar 32 euro per maand, maar geeft voortaan recht op vrij reizen tijdens de feestdagen. Dit sluit beter aan bij de verwachtingen van de reiziger en kan dan ook rekenen op een positieve reactie.

 

Toeslag IC Direct

NS wil de toeslag voor de IC Direct met 10 cent verhogen op het moment dat de frequentie van de treinen tussen Amsterdam en Rotterdam is verhoogd naar vier treinen per uur. Een logisch moment vanuit NS gezien, maar de consumentenorganisaties vinden de timing slecht.  De reistijdbetrouwbaarheid met de IC direct laat te wensen over door een relatief hoge graad van rituitval en vertragingen, zolang de prestaties op deze lijn slecht zijn is het een verkeerd moment om de kaartjes hiervoor duurder te maken.

 

Samenreiskorting
Om de samenreiskorting eenvoudiger te maken, wil NS aan de meereizenden geen korting meer bieden in de middagspits. Voor reizigers met een Dal Vrij abonnement is het onlogisch dat een meereispartner op meer momenten korting krijgt dan de abonnementhouder zelf, voor houders van het oude voordeelurenabonnement lopen de kortingstijden nu gelijk. Door de middagspits van korting uit te sluiten, krijgt een andere reizigersgroep alsnog met deze inconsistentie te maken. De consumentenorganisaties adviseren de samenreiskorting te laten zoals hij is.

Lees hier het complete Locov-advies en hier de adviesaanvraag van NS.