Skip to main content

September tot nu toe meeste meldingen volle treinen in 2015

sept15-2  ic bijlmer arena utrechtSeptember tikte van alle maanden in 2015 tot nu toe de meeste meldingen over overvolle treinen aan. Vooral het traject Utrecht – Amsterdam (zowel sprinter als intercity) kon op veel klachten rekenen. Daarnaast laat de lijst een aantal oude bekenden zien: net als eerder in 2015 duiken nu weer de intercity Hoorn-Kersenboogerd – Amsterdam en de sprinter Nijmegen – s-Hertogenbosch op.

Met ruim 2800 meldingen over overvolle treinen was september drukker dan de tot nu toe drukste maanden in 2015: maart (2358 meldingen) en januari (2041 meldingen). Wel kwamen er minder meldingen binnen dan in september vorig jaar, toen de verse lancering van de nieuwe app Meldpunt volle Treinen  zorgde voor ruim 5000 meldingen.

sept15-2 volcitaat1

sept15-2 sprinter best - eindhovenIn de binnengekomen meldingen in september geeft 48,5% van de reizigers aan tussen een kwartier en een half uur te moeten staan in de trein. 8,2% van de melders geeft aan achtergebleven te zijn op het perron. Diverse achterblijvers laten Rover weten geen ‘geld terug bij vertraging’ toegewezen te hebben gekregen omdat de trein volgens de NS-statistieken tenslotte wel gewoon reed. 83,9% wijt de overbezetting aan een te korte trein. Uit heel het land komen oproepen langere treinen in te zetten, een probleem dat daarom onmogelijk op te lossen lijkt.

sept15-2 volcitaat2

In de tweede helft van september waren de meestbeklaagde ritten:

1 (Woerden-)Breukelen Amsterdam Bijlmer ArenA 7:41 Sprinter
2 (Woerden-)Breukelen Amsterdam Bijlmer ArenA 8:11 Sprinter
3 Nijmegen 's-Hertogenbosch 7:24 Sprinter
4 Utrecht Centraal Amsterdam Bijlmer ArenA(-Schiphol) 8:13 Intercity
5 Hilversum Utrecht Centraal 7:33 Sprinter
6 (Uitgeest-)Zaandam Amsterdam Sloterdijk(-Amsterdam Centraal) 7:43 Sprinter
7 Hoorn Amsterdam Sloterdijk 8:20 Intercity
8 Hilversum Duivendrecht 7:53 Intercity
9 Gouda Rotterdam Centraal 7:52 Intercity
10 Nijmegen 's-Hertogenbosch 7:47 Intercity

sept15-2 ic woerden utrechtsept15-2 volcitaat3

Treinentekort
De herfst is traditioneel de drukste tijd van het jaar op het spoor. Het wordt nog afwachten of ook dit jaar de klachten na de herfst zullen afnemen. Eind 2015 verdwijnen er veel zitplaatsen op het spoor met het afvoeren van de Mat64-treinstellen. Waar de OV-studentenkaart zou verdwijnen, is uiteindelijk besloten deze te behouden en zelfs uit te breiden. Om de verwachte reizigersgroei op t evangen heeft NS met spoed nieuwe treinen besteld, waarvan de eerste 58 stuks eind 2016 worden verwacht. Om in 2016 de drukke herfstperiode te kunnen opvangen, maakt NS oude dubbeldekkers opnieuw rijklaar. NS heeft Rover ervan verzekert met een flinke greep in de reserves de krapte wel te kunnen overbruggen. NS-topman Roger van Boxtel laat in Nieuwsuur echter een ander geluid horen. Rover maakt zich dan ook zorgen over het reiscomfort dat treinreizigers het komende jaar tegemoet gaan en roept reizigers op de resultaten (zowel positief als negatief) te melden.