Reizigers vragen snellere Beneluxtrein
Reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus bedanken de Nederlandse Parlementaire Enquêtecommissie voor het onderzoek naar het Fyra-debacle, maar vragen de spoorwegen nu om werk te maken van snellere Beneluxtreinen.
De hogesnelheidslijn (HSL) tussen Rotterdam en Antwerpen was duur maar nodig voor extra spoorcapaciteit in de corridor Amsterdam – Brussel. Nu wordt deze lijn onderbenut omdat tussen Breda en Antwerpen alleen de Thalys er gebruik van maakt. De Beneluxtrein zou een waardig alternatief voor de geflopte Fyra moeten zijn, maar die rijdt in een slakkengang van Amsterdam naar Brussel via de oude lijn. In 2009 bedroeg de reistijd Brussel-Zuid – Amsterdam-Centraal 2u46, nu is dat 3u19 geworden.
De reizigers steunen het plan van de spoorwegen om de Beneluxtrein ten zuiden van Rotterdam via de HSL te laten rijden. Dit plan heeft een jaar vertraging opgelopen, zo kondigde Jo Cornu, CEO van de NMBS, vorige week in de Belgische Kamercommissie Infrastructuur aan. Bovendien is het onduidelijk of de reistijden naar en vanuit de Nederlandse Randstad dan korter zullen worden. Zo worden kansen gemist om betere verbindingen tussen België en Nederland tot stand te brengen.
In 2013 is afgesproken dat er na invoering van de Beneluxtrein via de HSL een goede treindienst tussen Antwerpen en Roosendaal zou blijven bestaan. De spoorwegen komen nu terug op die afspraken en willen tussen Antwerpen en Roosendaal alleen een stoptrein of voorstadstrein de grens over laten rijden. De intercitytrein uit Antwerpen blijft op 700 meter voor de grens eindigen. De reizigersverenigingen eisen dat de IC wordt doorgetrokken tot Roosendaal om zo een snelle verbinding met Zeeland en westelijk Noord-Brabant te behouden. De oude landsgrenzen zouden in het moderne Europa geen hindernis meer mogen vormen voor een goed spoorverkeer.
Rover en TreinTramBus doen een beroep op NMBS en NS, op de Belgische en de Nederlandse regering, om in goede samenwerking, de Benelux waardig, een betrouwbare en snelle Beneluxtrein te laten rijden via de HSL. Dan krijgen de reizigers en de belastingbetalers eindelijk waar voor hun geld. NS heeft laten weten de oproep serieus te nemen en hierover in gesprek te zullen gaan.
Lees hier het complete rapport van de Parlementaire Enquêtecommissie.