Skip to main content

"OV-bedrijven moeten minder snel beboeten"

thumb chipkaartHet OV loket wil dat vervoerders stoppen met abonnementhouders als zwartrijder te behandelen wanneer zij zijn vergeten in te checken. Ook zou er beleid ontwikkeld moeten worden voor de incidentele reizigers met een papieren kaartje, die soms door de complexiteit van het systeem vergeten in te checken of dit bij de verkeerde vervoerder doen. Dat adviseert het OV loket in de laatste kwartaalrapportage.

Voor reizigers die een kaartje met datum kopen, is het niet altijd duidelijk dat het daarnaast nog verplicht is met dit kaartje in te checken. Ook gaat het inchecken wel eens mis op stations waar paaltjes van meerdere vervoerders staan. Het OV loket stelt dat het onredelijk is reizigers in deze gevallen een boete te geven, toch komt het nog steeds voor.

“ Reizigers als deze mogen niet als zwartrijders worden behandeld als ze vergeten in te checken of verkeerd inchecken. Zij hebben er namelijk geen enkel belang bij om niet in te checken. Ze hebben al voor hun reis betaald. Zeker als ook nog de juiste reisdatum op het kaartje staat, verwachten wij van vervoerders een coulantere houding.”, stelt het OV loket.

Ook Rover is al tijden in overleg met de vervoerders over het uitschrijven van boetes aan abonnementhouders die niet hebben ingecheckt, en werd daarin zelfs gesteund door de staatssecretaris. Hoewel vervoerders nu vrijwel allemaal één of andere vorm van coulance beloven, moeten er nog altijd stappen worden gezet naar een landelijk, klantvriendelijk beleid waarbij de betalende reiziger niet meteen als zwartrijder wordt weggezet bij een vergeten check-in.

Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer en bemiddelt bij individuele klachten.