Skip to main content

Volle treinen houden de gemoederen bezig

okt15 ic arnhem utrechtDe herfst is traditioneel al het moment waarop er overlast is van overvolle treinen. Tel daarbij op dat er veel storingen zijn geweest en dat inmiddels bekend is dat NS komende tijd met een flink materieeltekort kampt. Voeg daar ook nog eens aan toe dat inmiddels bekend is dat de treinkaartjes weer duurder gaan worden en de ontevredenheid bij reizigers is compleet.

RTL Nieuws sprak met Rover over de problematiek rond volle treinen en dook hiervoor in ons meldpunt. Het is niet de eerste keer deze herfst dat de volle treinen het nieuws halen.

Waarom zijn de treinen weer zo overvol?
Het is elke herfst raak: een nieuwe lichting studenten, vakantieperioden massaal beëindigd en het typisch herfstweer wat mensen de fiets afjaagt en tevens op het spoor de nodige vertraging veroorzaakt.  NS blijft het materieel krap plannen, omdat men het te duur vindt om met lege zitplaatsen te rijden. De krappe planning van NS wordt hierbij veelvuldig in de war geschopt door de eindeloze stroom sein- en wisselstoringen die ProRail maar niet onder controle krijgt: hierdoor staat materieel regelmatig op de verkeerde plaats en komen er heel andere treinen voorrijden dan dat de bedoeling was.

Welke treinen zijn het drukst?
Wij weten dit niet in absolute aantallen, we weten alleen welke treinen het meest worden beklaagd in ons meldpunt. In oktober kwamen in ons meldpunt 2470 klachten over volle treinen binnen. De top 10 van drukste trajecten was deze maand:


(Woerden-)Breukelen Amsterdam Bijlmer ArenA Sprinter treinserie 4000
Amsterdam Bijlmer ArenA Breukelen(-Woerden) Sprinter treinserie 4000
Nijmegen 's-Hertogenbosch Sprinter treinserie 4400
Hilversum Duivendrecht(-Schiphol) Intercity treinserie 1600
Hoorn Amsterdam Sloterdijk Intercity treinserie 1500
(Amsterdam Centraal-)Utrecht Centraal Ede-Wageningen Intercity treinserie 3000
Ede-Wageningen Utrecht Centraal(-Amsterdam Bijllmer ArenA) Intercity treinserie 3100
Amsterdam Amstel Utrecht Centraal(- 's-Hertogenbosch) Intercity treinserie  800
's-Hertogenbosch Utrecht Centraal(-Amsterdam Bijllmer ArenA) Intercity treinserie 3500
10  Amsterdam Sloterdijk Zaandam(-Uitgeest) Sprinter treinserie 4700

De helft (49,9%) van alle melders gaf aan 15 tot 30 minuten te moeten staan in de trein. 8,5% gaf aan helemaal niet mee te kunnen.

Wat gaat er aan gedaan worden?
NS heeft nieuwe treinen besteld, maar deze komen eigenlijk te laat. Onder meer discussies over al dan niet opknippen van het hoofdrailnet en het al dan niet afschaffen van de OV-studentenkaart, hebben NS doen wachten met de bestelling. Door het uitfaseren van de Mat 64-treinen eind dit jaar, zal er nog meer materieelkrapte ontstaan. Tel daarbij op dat de vele storingen op het spoor voorlopig nog niet onder controle zullen zijn. Het kan dus de komende maanden krap worden in de trein. We zullen het vooral moeten hebben van een goede planning door NS, maximale spreiding van reizigers over de trein en goede informatievoorziening.

Heeft klagen dan wel zin?
Zeker! Feit dat NS krap in het materieel zit, wil niet zeggen dat het onmogelijk is hier en daar treinen te verlengen. Ook kan NS juist voor het maken van een optimale materieelplanning de input van de reiziger goed gebruiken. Meldingen van volle treinen zijn bovendien nodig om de juiste trein bij NS in de top 10, en dus op de agenda, te krijgen. Vooral blijven melden dus! Bij ons kan dit via het meldpunt volle treinen