NS bezuinigt flink op treindienst Haarlem – Alkmaar
Veel reizigers zijn geschrokken van de nieuwe dienstregeling tussen Alkmaar en Haarlem: vanaf 13 december rijden er buiten de spitsuren geen intercity’s meer tussen beide steden. Voor Rover is het geen verrassing: onder druk van een petitie van Rover-Haarlem en een negatief advies van Rover in het Locov heeft NS de plannen een jaar eerder nog opgeschort en vervolgens iets bijgesteld.
Volgens de oorspronkelijke plannen van NS zou er in 2015 al helemaal geen intercity meer rijden tussen Haarlem en Alkmaar. Na acties van Rover werden de plannen een jaar uitgesteld en was NS bereid het overleg te openen. Helaas bleek NS uiteindelijk niet bereid van de bezuinigingen af te zien. Wel werd met Rover overeengekomen dat er in ieder geval nog intercity’s van Alkmaar naar Haarlem blijven rijden in de ochtendspits, en in de avondspits in omgekeerde richting.
Wat de consumentenorganisaties in het Locov betreft, is dit niet het definitieve einde voor de intercity Haarlem – Alkmaar. “Ons advies voor de middellange termijn is dat NS samen met de provincie, Metropoolregio, en gemeenten de mogelijkheden van een groeiscenario onderzoekt, waarbij een beter opgezet OV-systeem een groter aantal reizigers gaat trekken”, staat in een advies aan NS.
De spits-intercity’s Alkmaar - Haarlem stoppen vanaf 14 december alleen op station Beverwijk en niet meer op de tussengelegen stations Heiloo, Castricum en Uitgeest. Alleen zo was het mogelijk om deze intercity’s in Haarlem een aansluiting op de intercity naar Den Haag te geven. Reizigers op deze stations richting Haarlem zijn aangewezen op de sprinter, die twee keer per uur rijdt. Vanuit Castricum en Heiloo kunnen reizigers ook kiezen voor de intercity naar Amsterdam Sloterdijk en daar overstappen richting Leiden of Haarlem.