Tienduizenden steunbetuigingen voor OVchip-actie Rover en Consumentenbond
De actie die de Consumentenbond en Rover zijn gestart om de servicekosten van de ov-chipkaart omlaag te krijgen, kan op veel steun van de reiziger rekenen. Op dinsdagochtend, een week na de lancering van de actie, stond de teller al op ruim 45000 steunbetuigingen.
Uit onderzoek van Rover blijkt dat de Nederlandse ov-chipkaart vrijwel de duurste in zijn soort in Europa is. Veel Europese OV-chipkaarten zijn een stuk goedkoper dan de €7,50 die Nederlandse reizigers moeten neertellen voor de kaart en bovendien zijn ze vaak langer, soms zelfs onbeperkt, geldig. De Nederlandse kaarthouder moet na 5 jaar een nieuwe aanschaffen à €7,50. Daarnaast betalen Nederlandse consumenten als enigen voor vervanging van een defecte kaart, waarbij het defect de reiziger niet is aan te rekenen. Kosten: €11. In alle andere onderzochte landen is dit gratis. Een ander kritiekpunt van de consumentenorganisaties is dat consumenten €2,50 moeten betalen om aan de balie het saldo van hun kaart terug te krijgen.
De consumentenorganisaties willen dat de reiziger voortaan gratis en eenvoudig zijn saldo kan terugvragen en na 5 jaar gratis een nieuwe OV-chipkaart krijgt van de vervoerders. Om hun eis kracht bij te zetten, openden de organisaties een petitie op de website van de Consumentenbond. Deze werd binnen een week tijd al 27.000 keer getekend. Op de Facebookpagina van de Consumentenbond werd de actie met ruim 12.000 likes één van de populairste posts ooit van de organisatie.
"27.000 ondertekenaars is een fors aantal, maar tevens slechts het topje van de ijsberg, stelt Bart Combéé, directeur van de Consumentenbond. "Hiermee kunnen we echt een vuist maken richting de vervoerders. We gaan er dan ook vanuit dat zij al deze klanten serieus nemen."
Het is nog tot en met dinsdag 8 december mogelijk de actie te steunen via www.consumentenbond/ovchip.