Protest tegen sluiting laatste NS-loket Drenthe
Het voornemen van NS om het loket op station Assen te sluiten, stuit op protest bij consumentenorganisaties. Het OV-Consumentenplatform Drenthe, waaraan onder meer reizigersvereniging Rover deelneemt, roept NS per brief op het besluit te herzien. Het Consumentenplatform stelt NS voor de kosten te drukken door voor een gecombineerd serviceloket te kiezen.
NS wil per 3 januari het laatste loket in Drenthe sluiten. Reizigers die behoefte hebben aan persoonlijke service, moeten dan voortaan voor het dichtstbijzijnde loket reizen naar Zwolle, Leeuwarden of Groningen.
Het plan van NS komt op een ongelukkig moment: de komende jaren verandert station Assen door grootschalige werkzaamheden in een bouwput. Het OV-Consumentenplatform Drenthe verwacht dat hierdoor de behoefte aan informatie bij reizigers juist toeneemt.
“We zijn het wel met u eens dat door de digitalisering de vorm van de serviceverlening is veranderd. Maar dat kan niet de reden zijn om het klantcontact te beperken tot een drukknop op een informatiezuil”, schrijven de consumentenorganisaties aan NS. Het Consumentenplatform stelt voor een serviceloket te combineren met een streekvervoerder, naar voorbeeld van stations als Utrecht en Den Haag. Om de kosten te drukken zou dit eventueel gecombineerd kunnen worden met diensten als een restauratie, bloemenverkoop of pakjesafhaalservice.
Foto: de gecombineerde OV-servicewinkel in Den Haag, een voorbeeld voor Drenthe?