Rover vraagt Tweede Kamer vrij baan te geven aan toekomst RNet-lijnen Zuidas
Rover-Haarlem roept Kamerleden per brief steun te geven aan de motie van Groenlinks en ChristenUnie, waarin de minister wordt gevraagd de vluchtstroken voor RNet-bussen tussen Haarlem en Amsterdam te handhaven.
In het project ZuidasDok wordt voor € 1,9 mrd de A10-zuid verbreed en verdiept tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (ca. 6 km) om de toename van het autoverkeer te kunnen opvangen. Hoewel ook de succesvolle R-Netbussen 346 en 310 tussen Haarlem en Amsterdam dagelijks duizenden forensen over dit traject vervoeren, blijkt de busreiziger het kind van de rekening. Uit de tekeningen blijkt namelijk dat de vluchtstrook op de Schinkelbrug wordt geschrapt en daarmee ook de vrije busbaan. De busreiziger loopt daarmee straks vast in de file, waarmee de bus aan aantrekkingskracht verliest.
Dagelijks reizen nu al duizenden Haarlemmermeerders en Haarlemmers met de rode bussen van R-Net 310 en 346 naar hun werk op de Zuidas: het is de enige snelle, rechtstreekse verbinding tussen beide gebieden. “In de spits gaat het samen om 21 bussen per uur, dat is iedere 3 minuten een volle bus. Stel je voor dat al die forensen straks met hun eigen autootje naar de Zuidas reizen. Dat schiet helemaal niet op. Terwijl de oplossing niet moeilijk is.” aldus Han van Spanje van Rover.
Rover ontkracht de eerdere argumenten van de minister tegen aanleggen van de vluchtstrook:
1. Het gebruik van de vluchtstrook zou onveilig zijn. De hoogfrequente R-Netbus 346 rijdt hier echter al 15 jaar zonder ongelukken.
2. Een oplossing zou een zuidelijke busbaan zijn. Rover ziet deze er echter nooit komen omdat het “Glazen Schoen”-kantoor van ING in de weg ligt en natuurgebieden doorkruist zouden moeten worden.
3. De nieuwe Schinkelbrug zou niet breder aangelegd kunnen worden. Volgens Rover moet de paar decimeter extra vluchtstrookruimte echter makkelijk gevonden kunnen worden door een kleine aanpassing van het talud.
Donderdag wordt gestemd over de motie van Groenlinks en ChristenUnie, waarin de minister wordt gevraagd de vluchtstroken te handhaven.
Update: het indienen van de motie is uitgesteld. Rover gaat nog in gesprek met betrokkenen over de toekomst van de busbaan.