Minder gele vertrekstaten, maar geen afscheid
Berichten in de media over het verminderen van gele vertrekstaten, roepen veel vragen en zorgen op bij reizigers. Het is echter niet zo dat NS van plan is alsnog bijna alle vertrekstaten af te schaffen. Het oorspronkelijke NS-voornemen om de gele staten grotendeels te verwijderen, is vorig jaar op advies van de consumentenorganisaties van tafel gehaald. Hoewel NS nog steeds van plan is de gele vertrekstaten in aantal te verminderen, is in overleg met Rover besloten om nog een flink aantal vertrekstaten te behouden.
Op alle stations blijven de gele vertrekstaten aanwezig, vergezeld van de spoorkaart van Nederland. Volgens de nieuwe richtlijn van NS blijft er op kleine stations in ieder geval nog één zo’n informatieset bij de hoofdentree van het station, bij voorkeur in de buurt van de kaartautomaat. Ligt het perron een verdieping hoger of lager dan de entree, dan houdt dat het perron ook zo’n informatieset. Op grote stations blijft er een informatieset bij de belangrijkste ingangen en zijn er nog één of twee sets op ieder perron – dit laatste bij lange perrons of als het perron bestaat uit een a- en een b-deel.
In de praktijk zaten er tot nu toe onlogische verschillen in de aantallen informatiesets op de stations. Daarnaast vindt NS dat het aantal vertrekstaten wat kan worden teruggebracht op stations met beeldschermen waarop je de eerstvolgende 7, 14 of 21 vertrekkende treinen kunt zien. Maar we hebben NS ervan kunnen overtuigen dat er ook dan nog spoorkaarten en vertrekstaten moeten zijn: voor degenen die willen opzoeken wanneer de laatste trein gaat, voor buitenlandse bezoekers zonder Nederlandse apps, voor slechtzienden en voor het geval dat de beeldschermen niet functioneren.
Met uitzondering van enkele plekken waar een verbouwing aan de gang is, moet er in principe dus altijd een vertrekstaat te vinden zijn. Mist u op een station vertrekstaten op een plaats waar ze beslist zouden moeten hangen? Meld het dan aan ons.