Skip to main content

Gelieve in de herfstvakantie niet te reizen

Een kleine bloemlezing uit mijn mailbox: thumb ArrienkruytJPGklein

1. Beste Arriën en anderen,

Het was deze week weer diep treurig met het droefenisduo ProRail/NS. Zelden heeft de aanleg van een fietstunneltje in Bilthoven zoveel reizigers gedupeerd als deze week. Gepland en ongepland door misrekening van spoorcapaciteit en nakomende seinstoringen.

Verder de hele week 2x extra overstappen tussen Zwolle en Leeuwarden (trein-bus-trein), 1x extra overstappen tussen Zwolle en Deventer en tussen Zwolle en Emmen (bus-trein), dit weekend geen intercity's op de Gooilijn (zaterdag helemaal geen treinen tussen Weesp en Hilversum), en nog veel andere geplande en ongeplande narigheid voor de reizigers.

Voor reguliere spoorvervanging besloot ProRail het drukke traject Amsterdam-Haarlem niet alleen dit weekend, maar ook de voorafgaande vrijdag buiten dienst te nemen ("ach, het is toch herfstvakantie?"). Duizenden reizigers moesten in de spits lang op schaarse bussen wachten.  Je kunt in de Randstad op een drukke verbinding in de spits nu eenmaal niet zomaar de treinen door bussen vervangen.

De enige oplossing in de ogen van ProRail en NS is kennelijk dat een substantieel deel van de reizigers wegblijft. Ik moet zeggen: daar wordt door ProRail en NS serieus aan gewerkt.

Deze herfstweek onderstreept alleen maar onze stelling dat het met de reizigershinder door buitendienststellingen van kwaad tot erger gaat, en dat een andere benadering met meer oog voor beperking van reizigershinder hoogstnoodzakelijk is.

2. Dag allemaal,

NS leert het ook nooit met de planning van treindiensten bij werkzaamheden.  Als je reizigers op het traject Utrecht - Nijmegen adviseert via Den Bosch te reizen wegens geplande werkzaamheden en de helft van de IC's Utrecht - Den Bosch gepland opheft zonder de andere IC's op maximale sterkte te rijden, dan ben je in feite toch incompetent?

ILT zal dit weekend wel geen steekproeven nemen...

Het busvervoer tussen Amsterdam en Haarlem is verder zó goed geregeld dat veel reizigers 's avonds de bussen niet kunnen vinden. Of overdag veel te lang moeten wachten voordat ze zelfs maar in de buurt van de bussen kunnen komen. De Facebook-pagina van NS is soms erg leerzaam.

Dit zijn geen incidenten meer. In ieder geval lijkt dit me iets om verder op te volgen. Wat de beste manier is, dat laat ik aan jullie over.

3.  Hoi Arriën,

Er zijn vandaag werkzaamheden, waardoor geen treinen rijden tussen Utrecht en Driebergen. En tussen Utrecht en Den Bosch rijdt maar 2x per uur een intercity. Iedereen richting Nijmegen wordt geadviseerd via Den Bosch te reizen.

Desondanks kwam het niet bij NS op dat de enige twee treinen per uur Utrecht-Den Bosch misschien wel redelijk populair zouden worden en kwam er om 9:38 en 10:08 een te klein treinstel aanzetten. Gevolg: beide treinen propvol, zodanig dat de conducteur van de 1e trein niet eens meer kon sleutelen en dus de deur dicht deed en snel via de achterste cabine instapte. Bij de tweede trein waren twee collega's van de lopende Kiosk aanwezig, maar ik zei ze al dat ze beter niet mee konden, omdat ze toch niet door de trein konden lopen... en dat was dus ook zo.

Als klap op de vuurpijl vertrekken de treinen richting Den Bosch vandaag vanaf spoor 18b en de mensen die Utrecht een beetje kennen weten dat dit nog 200 meter lopen is vanaf de trap. Iedereen stapt dus ook lekker achterin in, dus weer goed verdeeld en de treinen vertrokken uiteraard niet op tijd.

Conducteur van 9:38 werd ook nog afgesnauwd door reizigers en was zelf natuurlijk niet blij richting zijn bijsturing. Ik begrijp echt niet dat personeel dit soort waanzin pikt. Ik zou uit protest alleen al die trein gewoon laten opheffen als ik de machinist was. Anders leert men 't nooit.

Commentaar: ProRail staak de buitendienststellingen en NS hef geen treinen op!

Arriën Kruyt