NS neemt maatregelen tegen overvolle treinen
NS houdt de oude Mat64-treinen, de ‘apenkoppen’, langer op het spoor. Hiermee geeft NS gehoor aan de oproep van Rover om de treinen nog niet in december af te voeren en zo het dreigende zitplaatsentekort te lijf te gaan. Bovendien gaat NS meer reserves op het spoor inzetten en met een efficiëntere planning extra ruimte creëren.
De maatregelen volgen onder druk van de aanhoudende klachtenstroom over overvolle treinen, waarna de Staatssecretaris een noodplan eiste van NS. Andere maatregelen die NS treft zijn onder meer het verplaatsen van onderhoudsbeurten, het uitstellen van de geplande revisie van dubbeldekkers, met betere informatie reizigers spreiden over de trein en onderzoek naar het inzetten van bussen naar onder meer onderwijsinstellingen.
Volgens een andere maatregel wil NS pogen tot afspraken te komen waardoor studenten en onderwijspersoneel minder in de spits en meer in de daluren zullen reizen. Studentenbonden hebben aangegeven hiertoe bereid te zijn. Dit is een maatregel waar Rover het meeste effect van verwacht, ook in het stads- en streekvervoer.
Rover is ook tevreden over de maatregelen van NS maar verwacht dat het probleem met overvolle treinen nog niet tot het verleden zal behoren. “Uit ons meldpunt blijkt dat veel overvolle treinen samenhangen met vertragingen en incidenten, waarvan er dagelijks teveel zijn op het spoor”, stelt de reizigersvereniging. “Bovendien dreigt in april extra krapte doordat er treinen in onderhoud gaan terwijl dan ook de apenkoppen alsnog worden afgevoerd”.
In 2015 kreeg Rover meer dan 25.000 klachten binnen. RTL heeft een top 100 gepubliceerd. Rover zal volgend jaar de ontwikkelingen op de voet volgen om te zien of de maatregelen voldoende effect hebben en blijft hierover met NS in gesprek.
Bekijk hier de brief van NS met lijst van maatregelen.