Skip to main content

Getest: Flixbus Nijmegen - Rotterdam

FlixbusHet was de grote nieuwkomer van 2015: Flixbus. Op 30 november won de organisatie de Blije Reizigers Vakprijs voor "het wakkerschudden van de OV-sector". Goede kans dus, dat we in 2016 nog meer van de Flixbus gaan horen. Maar zou het ook echt een concurrent van de trein worden? Johannes Janssen van Rover-afdeling Nijmegen e.o. testte de Flixbus tussen Nijmegen en Rotterdam Zuidplein en schreef onderstaand verslag.

"Woensdag 16 december. Het is kwart over tien. Ik wacht bij de abri van de bushalte aan de Tunnelweg. Er is geen informatie over de Flixbus. Meer reizigers komen aanlopen. Vlak vóór de vertrektijd om half elf roept de chauffeur naar ons. Vanaf de iets hoger gelegen bufferplaats voor de stadsbussen op de Burgemeester Hustinxstraat. We lopen het kleine stukje omhoog naar de touringcarbus. Het is verwarrend. "Zo doen we dat meestal. We moeten anders een heel stuk omrijden naar de halte. Dat kost tien minuten", zegt de chauffeur. Ik heb via de website van Flixbus de reis geboekt en betaald. Via email ontvang ik mijn E-ticket. Een enkeltje naar Rotterdam kost één euro. Op en neer voor twee euro! Spotgoedkoop. "Het is een actieprijs. Straks wordt het wel iets duurder. Dan kost een retourtje zo'n twaalf euro", zegt de chauffeur. Hij scant de barcode van het E-ticket op mijn smartphone. Op het apparaat staat dat ik ben ingecheckt. Het actietarief geldt niet voor reizigers die bij de bus een kaartje kopen. Ze kunnen ook alleen nog meerijden als er zitplaatsen vrij zijn. Extra bagage (twee stuks is gratis) óf een fiets meenemen kost negen euro. Huisdieren mogen om veiligheidsredenen niet mee met de bus.

Zitplaats

Flixbus 2We rijden vijf minuten later, via de Waalbrug, Nijmegen uit. Er zijn acht reizigers. "Gemiddeld zijn dat er vijftien per keer. Vooral veel jongeren", zegt de chauffeur later. "We zijn pas net bezig. Het duurt anderhalf jaar duurt voordat het goed loopt. Die ervaring hebben we in Duitsland". De blauw gestoffeerde stoelen zitten goed. De beenruimte is voldoende. Voor me kan een tafeltje worden uitgeklapt. Er zijn (inklapbare) voetsteunen en een leeslampje. Aan vier stoelen in het middenpad hangen witte plastic afvalzakjes. Het toilet is klein. Er is geen gehandicaptenlift. Voorin de bus en in het midden hangen kleine schermen die uit staan. Wifi is er niet. In de toekomst krijgen wel alle bussen deze gratis voorziening. De reis verloopt voorspoedig, grotendeels langs de snelweg A15. Aan de linkerkant vooral weilanden. Rechts de Betuweroute, waar deze ochtend maar één kleine goederentrein langskomt. We komen tien minuten te vroeg aan op de eindbestemming in Rotterdam: perron X van de bushalte bij het winkelcentrum Zuidplein. Op een steenworp van evenementenhal Ahoy Rotterdam. De reis duurt 1 uur en 20 minuten. Dat is een kwartier sneller dan de trein van Nijmegen naar Rotterdam Centraal, via een overstap in Breda op de Intercity Direct. "De terugreis gaat minder snel", relativeert de buschauffeur. "Maar bij ons heb je zeker een zitplaats als je van te voren boekt. Dat is in de trein, zeker in de spits, niet zo". Boven het busstation Zuidplein vertrekt elke vijf minuten een metro naar het centrum, een ritje van nog geen tien minuten.

Vertraging door file

Rond vier uur sta ik weer bij de bushalte op het Zuidplein. Voor me pronkt een groene Flixbus. Die gaat straks naar Den Bosch. Even later parkeert dezelfde touringcarbus als vanochtend erachter. Een paars-witte bus van Kras met op de voorruit een groen papier met in witte letters de naam Flixbus. De chauffeur herkent me direct. "Binnenkort rijden we alleen met groen gekleurde bussen". Precies op tijd vertrekken we: kwart over vier. Twee reizigers. Even buiten Rotterdam wordt het verkeer drukker. In de buurt van Papendrecht rijdt de bus langs de A15 een tijdlang stapvoets. Vlakbij Nijmegen is het dan toch stilstaan. In Lent bij Thermion rijdt de bus via de busbaan de file voorbij. Via de Oversteek, de nieuwe Waalbrug, komen we om tien over zes aan op dezelfde halte aan de Tunnelweg. Een vertraging van twintig minuten. "Dat valt nog wel mee", zegt de chauffeur. De terugreis duurt 1 uur en 55 minuten."

Conclusie

Flixbus gaat een goede aanvulling worden, maar een echte concurrent voor de trein zal het niet worden, denkt Johannes. "De trein biedt meer comfort. Rijdt vaker en heeft - afgezien van het soms uitvallen van de Intercity Direct - minder vertraging". Wel is het een goede zaak dat reizigers meer keuze krijgen. "Nijmegen heeft geen rechtstreekse treinverbinding naar Rotterdam. En Flixbus is goedkoper. De normale prijs is nu 14 euro voor een retourtje. De treinreis met een NS-voordeelurenkaart van bijvoorbeeld Nijmegen naar Rotterdam Lombardijen kost ruim 24 euro en je moet twee keer overstappen". Ook kan de halteplaats van de Flixbus een voordeel zijn. "Stel je wil in het weekend naar een vroege avondvoorstelling in Rotterdam Ahoy. En je hebt geen Weekend Vrij-abonnement bij NS, dan zou ik de bus nemen." 

Zie voor informatie, actuele vertrektijden en boekingen de website van Flixbus

Voor meer nieuws uit regio Nijmegen zie de lokale webpagina van Rover-Nijmegen e.o.