Hoe kan het Fyra-alternatief op korte termijn beter?
De Tweede Kamer debatteert deze week over het eindrapport De Reiziger in de kou, dat de parlementaire enquêtecommissie schreef over de Fyra. Dinsdagavond hebben Kamerleden o.a. vragen gesteld over het alternatieve plan dat NS nu uitvoert. Rover heeft de Kamer vandaag laten weten hoe dit aanbod kan worden verbeterd. Deze opvattingen van Rover zijn bekend bij NS en het Ministerie van IenM.
1. De frequentie van de binnenlandse IC direct is goed: een kwartierdienst Amsterdam-Rotterdam, die elk halfuur doorgaat naar Breda. De betrouwbaarheid is echter zwaar onvoldoende: over de afgelopen 12 maanden meer dan 8% rituitval. Een goede betrouwbaarheid is belangrijker dan enkele minuten rijtijdwinst met sneller materieel.De vraag rijst of NS en ProRail in staat zijn om de betrouwbaarheid onder controle te krijgen.
2. Naast de snelle maar dure en reserveringsplichtige Thalys is er grote behoefte aan een Intercity Amsterdam - Brussel tegen normaal tarief, die flexibel is in het gebruik. Wij vinden het onacceptabel dat deze verbinding veel langzamer is geworden dan de vroegere Beneluxtrein, zoals wij al in het Locov-advies over het Fyra-alternatief van 2013 hebben aangegeven. Het kan beter door elk uur één van de vier binnenlandse IC direct-treinen te combineren met de Intercity naar Brussel. De reistijd is dan met 2 uur en 50 minuten een half uur korter dan nu. Dit belang vinden wij groter dan de bediening van Den Haag, die 6 Intercity’s per uur naar Rotterdam heeft.
3. Beneluxreizigers naar/van Brussel hebben nu een kwartier extra reistijd door de bediening van de Belgische nationale luchthaven. Deze compromisoplossing is niet in het belang van een meerderheid van de reizigers met de Beneluxtrein – net zo min als in Nederland de trage route over Den Haag. Verbetering is echter alleen mogelijk in goed overleg met de Belgische overheid en de NMBS. Onze Belgische zustervereniging TreinTramBus, met wie Rover samen optrekt in het Fyra-dossier, zet zich hiervoor in.
Het alternatieve plan van NS voorziet in een snelle verbinding van Breda met Antwerpen vanaf 2017, als de Intercity Amsterdam-Brussel ten zuiden van Rotterdam via de HSL gaat rijden. Nederland en België hebben daarover in het verleden nooit deugdelijke afspraken gemaakt. Dat hier nu toch een goede verbinding komt, is aan het stranden van de Fyra te danken. Zonder Breda aan te doen zou de internationale trein over de HSL nog sneller kunnen worden, maar dan moet de NMBS wel mee willen werken aan een aparte uurdienst Breda-Antwerpen.
Zie ook Rover en de Fyra, een terug- en vooruitblik.