Skip to main content

Vernieuwd Stationsplein Putten geopend

thumb PuttenIn Putten is het Stationsplein opgeknapt.Het vernieuwde plein kent een aantal verbeteringen, maar er is ook een aantal kanttekeningen te plaatsen.

Rover was aanwezig bij de feestelijke ingebruikname van het Puttense Stationsplein op 20 januari. Alle reizigers werden op snert getrakteerd.

Een verbetering is het verplaatsen en uitbreiden van de stampvolle fietsenstalling. Er zijn nu ook OV fietsen te huur. Advies: ’s zomers wel vooraf even checken of ze niet allemaal zijn uitgeleend. Ook zijn de perrons in Putten toegankelijker gemaakt, zijn er Kiss & Ride-plaatsen gekomen en bloemperken aangelegd. Cosmetisch een behoorlijke verfraaiing.

Station Putten heeft een aantal fraaie historische kenmerken behouden. Het stationsgebouwtje is een uniek exemplaar uit de jaren dertig. Er is een bijzonder cafeetje in gevestigd. De loopbrug naar het 2e perron is bovendien één van de weinige loopbruggen die nog bestaan in Nederland.

Kanttekeningen zijn er helaas ook. Zo moeten reizigers die niet van de loopbrug gebruik maken, passeren over de rijbaan van de overweg.  Er is geen voetpad. Wieltjes van een buggy of een rollator raken makkelijk gedraaid in de rails, terwijl men  het wegverkeer in de weg staat. Rover vernam van ProRail en gemeente Putten dat er wel plannen zijn deze gevaarlijke situatie weer uit de wereld te helpen.

De lijnbus van station Putten naar Garderen en De Wittenberg rijdt ’s avonds als belbus.  Rover vindt een belbus een prima alternatief in plaats van het vervallen van busdiensten. Bij het rigoureus opknappen van het plein is echter de abri met het telefoonnummer van de belbus verdwenen!  Nogal onhandig voor de reiziger die ’s avonds aankomt en de belbus nodig heeft. Op aanraden van Rover is een nieuw haltebord besteld.

Met NS en de gemeenten langs de spoorlijn is Rover in overleg om de frequentie en de reissnelheid van de treinen te verbeteren. Van Harderwijk naar Utrecht (48 km) moet de reiziger 10 keer stoppen en de reis duurt te vaak langer dan de 50 minuten uit het spoorboekje. De toezegging dat na opening van de Hanzelijn er ruimte zou komen voor meer treinen is helaas nog niet geëffectueerd.

 
Foto: v.l.n.r. Michiel Scheffer (Gelders gedeputeerde)Jan Mulder (regiodirecteur ProRail), Ineke van Gent (regiodirecteur NS), wethouder Koekoek (gemeente Putten)