Groene stroom en crisis
NS wil vanaf 2016 alle treinen op groene stroom laten rijden. Dit zet zoden aan de rails, omdat 1,5% van het elektriciteitsverbruik in Nederland voor rekening van de NS komt. Volgens Greenpeace geeft NS hiermee een belangrijk voorbeeld en stijgt daardoor het gebruik van groene stroom in Nederland met 13%. Nederland loopt nu hopeloos achter op dit gebied en dan is het goed om te horen dat NS de zaak in beweging brengt.
Vijftig jaar geleden was Nederland een voorloper op het gebied van de elektrificatie van spoorwegen, omdat de NS had uitgerekend dat een snelle elektrificatie grote financiële voordelen bood. Het milieu telde toen nog niet als argument.
Anno 2013 is het milieu belangrijker dan ooit. Bovendien zit de economie te springen om goede impulsen. Door de rest van de spoorlijnen in Nederland te elektrificeren wordt de werkgelegenheid bevorderd, het milieu schoner, worden de reistijden korter en dalen de exploitatiekosten. Alleen maar voordelen. De voordelen zijn het grootst bij druk bereden trajecten, zoals Groningen–Leeuwarden, Zwolle–Wierden–Enschede, Arnhem–Zevenaar–Winterswijk en Nijmegen–Roermond. Een mooi actiepunt voor de Langetermijn Agenda Spoor en een goed alternatief voor al het asfalt, dat maar uitgestort wordt over ons mooie land.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover