Trage start voor NS-spitsbus
De spitsbus die NS sinds vandaag laat rijden langs de lijn Amsterdam Sloterdijk – Castricum trekt vooralsnog alleen journalisten. Niet heel vreemd, aangezien de treinreiziger met de bus veel langer onderweg is. Toch is de spitsbus geen slechte poging van NS, als onderdeel van een groter pakket aan maatregelen, om de overvolle treinen te verlichten.
In december kondigde NS een pakket aan maatregelen aan om het materieeltekort dit jaar enigszins te verlichten. Zo blijven de Mat64-treinen langer op het spoor, worden meer reserves ingezet, wordt het treinenonderhoud efficiënter gepland en gaat NS op een aantal trajecten dus spitsbussen laten rijden naast de drukke treinen.
Dat de spitsbus geen daverend succes zou worden, liet zich eigenlijk al raden. Al eerder vond een extra bus tussen Nijmegen en Wijchen ook geen gretige aftrek. Treinreizigers die vaak in het bezit zijn van een duurbetaald abonnement, lijken het als armoe te zien om in de bus te stappen.
Het traject Castricum – Amsterdam is geen vreemde keuze voor een proef met de spitsbus, omdat de volle treinen op dit traject veel beklaagd worden. De spitsbus-reiziger loopt echter vast in de file en mag maar liefst 50 minuten bij de reistijd optellen. Daarmee lijkt deze NS-spitsbus meteen gedoemd te mislukken. Toch hoopt Rover dat het gebrek aan interesse in de spitsbus op Amsterdam niet betekent dat NS meteen de handdoek in de ring gooit. Reizigers kunnen dit jaar alle mogelijke extra ruimte gebruiken en misschien dat de NS-bus op een ander traject meer succesvol is.