Geen hamburgers bakken voor NS
NS stoot de meeste stationswinkels af, de Kiosk en stationshuiskamer blijven wel het bezit van de spoorvervoerder. Ook zal NS niet meer bieden op regionale lijnen in Nederland wanneer deze worden aanbesteed. Tot slot gaat op termijn Qbuzz de verkoop in. Dit heeft NS vandaag bekend gemaakt.
De plannen maken onderdeel uit van een nieuwe strategie die NS moest ontwikkelen na de fraudezaak in Limburg en het Fyra-debacle. Minister Dijsselbloem was van mening dat NS beter een aantal neventaken kon afstoten om zich te concentreren op goed vervoer op het hoofdrailnet. NS heeft deze gedachte dus gevolgd.
De komende jaren zal NS zich nadrukkelijk richten op drie kernactiviteiten: betere treindiensten op het hoofdrailnet en HSL, zorgen voor stations en bijdragen aan een betere deur-tot-deur reis. Daartoe zal NS de komende jaren ruim 3 miljard euro investeren in treinen, voorzieningen op stations, betere reisinformatie en nieuwe betaalmethodes.
Rover vraagt zich af welk probleem voor de reiziger het afstoten van stationswinkels nu eigenlijk oplost. Rover is positiever over de plannen van NS zich terug te trekken van de regionale spoormarkt. Andere vervoerders presteren prima in de regio en hebben ruimschoots bewezen deze lijnen samen met de provincies tot een succes te kunnen maken. De positie van NS wordt in de regio neutraler wat dus minder spanningen tussen NS en andere vervoerders zal opleveren. Tegelijk wordt de spoeling bij aanbestedingen wel dunner, de tijd zal leren of de reiziger hier nadelen van ondervindt. Overigens wordt de komende jaren geen regionale aanbesteding verwacht.