Skip to main content

Advies over NS-dienstregeling 2017

thumb NStreinDe consumentenorganisaties in het Locov hebben zich gebogen over NS-dienstregeling 2017. De dienstregeling gaat eind van dit jaar in en kent veel grote wijzigingen. Veel veranderingen pakken positief uit, maar er zijn ook plannen waar de consumentenorganisaties minder over te spreken zijn.

Snellere treinen en betere aansluitingen
Op verschillende plekken brengt de nieuwe dienstregeling verbeteringen. Reizigers in Hoorn-Kersenboogerd en Almere-Buiten krijgen een intercity terug, de spits-IC Haarlem – Alkmaar gaat weer stoppen in Heiloo en Castricum. Er gaan meer treinen rijden tussen Groningen en Assen, Breukelen en Amsterdam, Almere Centrum en Schiphol, Oss en Den Bosch. Utrecht Leidsche Rijn krijgt een kwartierdienst. Een aantal verbindingen wordt sneller, onder meer op de trajecten Zwolle – Roosendaal, Apeldoorn – Enschede (Sprinter) en Groningen/ Leeuwarden – Randstad. Betere aansluitingen komen er onder meer in Venlo en Amersfoort.

Verslechteringen
Er staat ook een aantal verslechteringen in de plannen waar de consumentenorganisaties kritisch over zijn. Het is niet gewenst om Lelystad zijn directe IC-verbinding met Amsterdam Centraal te ontnemen: een overstapverbinding is altijd minder aantrekkelijk door comfortverlies en onzekerheid, ook al blijft de reistijd gelijk. Ook de verbinding tussen Almere en Utrecht gaat erop achteruit. De consumentenorganisaties denken dat een beter dienstregelingontwerp, ook voor bijvoorbeeld Dronten, mogelijk is als NS meer zou profiteren van de maximumsnelheid op de Hanzelijn en als de Flevolijn meer ruimte voor treinen zou bieden. Andere verslechteringen zijn onder meer te vinden bij de verbinding Zeeland – Randstad, de bediening van Amsterdam Lelylaan, tussen Dronten en noordoost-Nederland en ’s avonds tussen Amsterdam Zuid en Het Gooi. Ook station Dordrecht gaat er in de nieuwe dienstregeling op achteruit. De consumentenorganisaties adviseren een Intercity Dordrecht – Breda in te leggen, die de meeste toegevoegde waarde zal hebben wanneer hij een snelle overstap op/van de Intercity richting Eindhoven mogelijk maakt.

De HSL
NS gaat de intercity Den Haag – Eindhoven naar de HSL verleggen. Een voornemen dat de consumentenorganisaties op zich steunen, mits Dordrecht goed verbonden blijft richting Breda. Toch wordt er geen onvoorwaardelijk positief advies gegeven, vanwege de onbetrouwbaarheid van de HSL-verbinding. “De aanhoudend hoge rituitval van de IC Direct door storingen, en de vele baanvakstremmingen door defecte treinen of te hoge windkracht baren ons grote zorgen. De hardnekkigheid van deze problemen duidt er nog niet op dat zij onder controle zijn,” schrijven de consumentenorganisaties. “De IC Den Haag – Eindhoven gaat straks met soortgelijk materieel over een deel van dezelfde infrastructuur rijden. Als de problemen dan nog steeds voortduren, zal een nog groter aantal reizigers hier last van krijgen.”

Lees hier het complete advies van de consumentenorganisaties over dienstregeling 2017