Preview: nieuwe Stadler-sprinters van NS
In 2017 komen er 58 nieuwe sprinters van Stadler op het spoor, met 10.000 broodnodige extra zitplaatsen. Wij mochten woensdag alvast een kijkje nemen in de werkplaats in Maastricht.
Mondriaan
De kleurrijke sprinter van het type FLIRT is al 1000 keer eerder gemaakt en rijdt van Italië tot Noorwegen. Geen maatwerk met groot risico op kinderziekten dus, enkel wat aanpassingen om aan de Nederlandse wensen te voldoen. Daarnaast hebben de sprinters een Nederlands sausje gekregen met kunst geïnspireerd op Mondriaan. In het toilet zien we windmolens, meeuwen en een abstract zee-patroontje. Zoals we vaak zien in sprinters, heeft de 1e klas behalve een ander kleurtje weinig extra’s te bieden. Centrale prullenbakken moeten verder zorgen dat we niet meer onze knieën stoten aan de kleine prullenbakjes.
Faciliteiten
De sprinter biedt een aantal luxe voorzieningen: wifi, stopcontacten in 1e en 2e klas en USB-aansluitingen. Ook zijn de treinen voorzien van camera’s om de veiligheid te vergroten. Natuurlijk is elke sprinter nu voorzien van toilet, zelfs met ruimte om de baby te verschonen.
Toegankelijk
De toiletten zijn rolstoeltoegankelijk en dat geldt voor vrijwel de hele trein. Er is ruimte voor rolstoelen en fietsen. De sprinter kent een uitschuiftrede en is grotendeels gelijkvloers. De tijd zal leren of het opstapje naar de 1e klas een letterlijk struikelblok vormt.
Meer treinen
De sprinters zullen de eersten zijn in een golf van hoognodige materieeluitbreiding. Vanaf 2018 volgen 118 sprinters van CAF en in 2021 worden nieuwe intercity’s verwacht. Dit jaar nog komt de eerste gemoderniseerde VIRM-dubbeldekker op het spoor, deze zomer keren daarnaast 11 oude DDM1-dubbeldekkers terug.
De sprinters van Stadler worden in de nieuwe dienstregeling voor 2017 verwacht op de volgende trajecten: