Rover: stel juiste prioriteiten na Fyra-fiasco
Rover roept de politiek op geen overhaaste besluiten te nemen over NS en ProRail. Op de korte termijn is vooral belangrijk dat de betrouwbaarheid van de treinen op de HSL-Zuid wordt verbeterd en dat de reizigers een consequent snelle verbinding naar Brussel krijgen. Op dat laatste punt komt het kabinet nu opnieuw met een compromisoplossing – het zoveelste in de HSL-historie.
De reiziger staat in de kou, concludeerde de parlementaire enquêtecommissie Fyra vorig jaar. De kabinetsreactie brengt ook dit jaar nog niet veel warmte. Hoewel het voorstel van Rover om de Intercity Brussel naar de HSL te verplaatsen grotendeels is overgenomen, zorgt een compromis tussen het kabinet en Den Haag dat vier treinen per dag slechts tot/van Den Haag zullen rijden: een nodeloos onduidelijk aanbod voor de reiziger. Rover had geadviseerd alle ritten van de Beneluxtrein te combineren met de IC Direct en daarnaast te zorgen voor een gemakkelijke overstap voor reizigers van en naar Den Haag.
Het Kabinet heeft hiernaast aangekondigd onderzoek te laten doen naar de omvang van het NS-net en de aansturing van ProRail. Het verbaast Rover dat er nog dit jaar een besluit moet volgen over ProRail, vooruitlopend op de resultaten van het eerstgenoemde onderzoek, terwijl dat toch ook gevolgen kan hebben voor de rol van ProRail. Het goed onderzoeken van de diverse aansturingsmogelijkheden moet secuur gebeuren en de nieuwe ProRail-topman is nog volop bezig met hervormingen in zijn organisatie.. Rover wil dan ook dat de Kamer de tijd neemt voor gedegen onderzoek en geen overhaaste besluiten neemt waar de reiziger mogelijk nog jaren last van houdt.
Zie ook de blog van onze voorzitter