Skip to main content

‘Oud-studenten onnodig geconfronteerd met hoge boetes’

ovchipOud-studenten die geen gebruik meer maken van hun studentenreisproduct, worden te vaak geconfronteerd met hoge boetes omdat ze dat reisrecht niet op tijd of op de juiste manier beëindigd zouden hebben. De procedure voor het stopzetten van dit reisrecht moet vereenvoudigd worden. In de tussentijd moeten boetes worden kwijtgescholden van studenten die kunnen aantonen dat ze geprobeerd hebben hun reisrecht te beëindigen of er aantoonbaar geen gebruik van gemaakt hebben. Dit zegt het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van 2016. Bij het OV loket kunnen reizigers terecht met klachten als ze er met een OV-bedrijf niet uitkomen.

Het OV loket zegt in de kwartaalrapportage dat oud-studenten die bewust frauderen terecht worden aangepakt. Dan gaat het om oud-studenten die doelbewust gebruik maken van reisrecht waar ze geen recht meer op hebben. De boete bedraagt 97 euro per halve maand en minister Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) wil dit verhogen naar 150 euro.

Er is echter een groep, zo constateert het OV loket, die zich niet realiseert dat het studentenreisproduct nog doorloopt. Zij zijn in de veronderstelling dat zij het product hebben stopgezet. Als deze studenten kunnen aantonen dat ze geen gebruik gemaakt hebben van hun ‘verlopen’ reisrecht, moet volgens het OV loket coulant opgetreden worden.

Belangrijk is verder dat de procedure aanzienlijk wordt vereenvoudigd, zeker voordat per 1 januari 2017 een grote groep mbo-studenten (jonger dan 18 jaar) voor het eerst ook recht krijgt op een studentenreisproduct. Daarbij kan de informatievoorziening naar studenten beter. Zij moeten nu zelf controleren of het goed is gegaan. Omslachtig, aldus het OV loket, dat pleit voor het op afstand stopzetten van het reisrecht van oud-studenten.

Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer en bemiddelt bij individuele klachten.