Skip to main content

Het openbaar vervoer in 2013

thumb ArrienkruytJPGklein2013 was een overgangsjaar voor het OV. Er ontstond een cultuur van samenwerking bij de overheden, de OV-bedrijven en de consumentenorganisaties. Dit kwam mede door het door Rover en Urgenda gestarte project ‘Samen op reis’. Aan de Kruidvatactie voor goedkope kaartjes werd deze keer door alle OV-bedrijven meegedaan. Een mooi resultaat voor Samen op reis. Er werd overeenstemming bereikt over één loket waar reizigers met klachten over hun OV-chipkaart terecht kunnen. In dit geval een mooi resultaat voor de Consumentenbond, ANWB en Rover. Er komt een onderzoek naar de bedragen die de reizigers niet hebben teruggevraagd als zij fout zijn uitgecheckt. Ook dat gebeurde na actie door de ANWB en Rover.

De RET kondigde een actie aan om OV-miles te sparen. Een inspirerende methode om het OV populair te maken.  Het aantal verhuurde OV-fietsen groeide in 2013 weer verder. En ook werd Greenwheels door meer mensen ontdekt als een mooie vorm van transport na aankomst op het station. Aan de chaos op de taximarkt lijkt een einde te komen. Amsterdam heeft als eerste stad de bezem er door gehaald. Welke stad volgt? Nu de data van de OV-bedrijven op een enkele uitzondering na zijn vrijgekomen, komen er meer en betere apps op de markt. Heel plezierig voor de reizigers.

In de SER werd een akkoord bereikt over het gebruik van energie. En dat leidde tot een verzoek van VNO/NCW aan de OV-bedrijven om met betere abonnementen te komen. Dat moet in 2014 tot resultaten leiden. NS nam na het Fyra-debacle het verstandige besluit om af te zien van eigen hogesnelheidstreinen. Treinen die 200 km per uur kunnen rijden zijn prima voor het Nederlandse spoorwegnet met korte afstanden tussen de belangrijkste steden. En de Beneluxtrein kwam terug van weggeweest, weliswaar nog niet in een uurdienst tot Amsterdam, maar een jaar geleden reden er slechts boemels van Roosendaal naar Antwerpen. Nordrhein-Westfalen hakte de knoop door: er komt vanaf 2016 een uurdienst van Arnhem naar het Ruhrgebied.

De regering entameerde de discussie over de Lange termijn Agenda Spoor en de Tweede Kamer nam het met regelmaat op voor de reizigers. Natuurlijk ging niet alles goed. Overvolle treinen waren geen reclame voor het OV en er waren nog steeds te veel sein- wissel- en stroomstoringen. Ook de OV-chipkaart was voor veel reizigers een bron van gedoe. Maar de uiteindelijke balans over 2013 is positief.

Nalezen wat Rover in 2013 heeft bereikt? Bekijk ons jaar in vogelvlucht.


Arriën Kruyt
Voorzitter Rover