Aandacht voor toegankelijkheid tijdens bijeenkomst ‘OV voor iedereen’
Niet alle nieuwe stations voldoen op dit moment aan de eisen van toegankelijkheid. Dit had voorkomen kunnen worden als de consumentenorganisaties tijdig erbij waren betrokken. Wel is er de komende jaren meer aandacht voor beter toegankelijk openbaar vervoer. Dit bleek tijdens de bijeenkomst ‘OV voor iedereen’, georganiseerd door ROCOV Twente. Tijdens deze dag werd vooruitgeblikt naar hoe het OV de komende jaren aan toegankelijkheid gaat toenemen.
Reizigers met een beperking moeten zelfstandig en onbelemmerd gebruik kunnen maken van het OV. Dat staat in de wet Gelijke Behandeling van Chronisch Zieken en Gehandicapten. Een goede reden voor het ROCOV Twente om de stand van zaken op te maken in de bijeenkomst ‘OV voor iedereen’ op maandag 21 november. Deze dag waren consumentenorganisaties, overheden, vervoerders en belangenorganisaties aanwezig.
Komende jaren wordt toegankelijkheid niet vergeten op het spoor. NS heeft toegezegd dat alle nieuwe sprinters uiterlijk 2025 een uitschuiftrede krijgen, rolstoelplekken in het compartiment en een toegankelijk toilet. De eerste nieuwe sprinters gaan volgend jaar al rijden. Bestaande treinen als de dubbeldekker intercity’s voldoen niet aan deze eisen, maar het ombouwen van deze treinen zou te veel geld kosten. De assistentieverlening voor gehandicapten (AVG) wordt uitgebreid. Er komen 18 extra stations waar reizigers gebruik kunnen maken van assistentie en het wordt mogelijk om de assistentieverlening tijdens de reis via smartphone te volgen. In 2017 start NS bovendien met een proef voor de zogenaamde ‘Eén stap verder – service’, een vorm van assistentieverlening waarbij de reiziger die dat wenst begeleid kan worden van de trein naar bus, tram of ander vervoermiddel.
Alle 410 spoorstations moeten voor 2030 zelfstandig toegankelijk gemaakt worden. ProRail brengt perrons op een hoogte van 76 cm. Er komen extra liften en hellingbanen en voorzieningen als blindegeleidelijnen, perronrandmarkeringen en brailleplaatjes. Niet alle nieuwe stations voldoen op dit moment aan de eisen van toegankelijkheid. Het station van Rotterdam heeft trapleuningen in dezelfde grijze kleur als de trap, waardoor de leuningen praktisch onzichtbaar zijn voor slechtzienden. De leuningen moeten worden vervangen door leuningen in een contrasterende kleur, bijvoorbeeld rood. Het nieuwe station van Harderwijk ziet er prachtig uit, maar slechtzienden klagen omdat ze na de verbouwing veel minder goed hun weg kunnen vinden. Sommige van deze zaken hadden misschien voorkomen kunnen worden door belangenorganisaties in een vroeg stadium bij het ontwerp te betrekken.
Lees hier een verslag van de bijeenkomst ‘OV voor iedereen’.