"Vervoerplannen Amsterdam te veel afgestemd op spitsuren"
De Reizigersadviesraad van Amsterdam heeft in een drietal adviezen aan de vervoerders in de Stadsregio Amsterdam (GVB, Connexxion en EBS) aangedrongen op minder overstappen bij de komst van de nieuwe Noord-Zuidlijn alsmede op een aantal infrastructurele maatregelen om het bovengrondse openbaar vervoer te stimuleren.
Het fijnmazige Ov-net in Amsterdam en de regio krijgt met de komst van de nieuwe metrolijn in 2018 een andere vorm. Deels kan de Reizigers Adviesraad (RAR) dit begrijpen maar de RAR vindt de plannen om in het centrum veel tramlijnen vanuit de buitenwijken te laten aantakken op de nieuwe metrolijn net te ver gaan. Voor een aantal reizigers zal het OV sneller worden maar minder als in de plannen wordt gesuggereerd. Vooral buiten de spitsuren hebben de reizigers die dan reizen om sociale redenen, ziekenhuis- en familiebezoek, toeristen en winkelend publiek andere belangen en zijn niet gebaat bij een systeem waarbij zij vaker moeten overstappen en langere stukken moeten lopen. Ook zijn er grote groepen reizigers die moeilijk ter been zijn of mensen met een beperking en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Amsterdam
In het voorstel van het GVB verdwijnt de verbinding over de Dam die west en oost met elkaar verbindt. De RAR pleit voor behoud van een oost-westlijn via het centrum (de Dam) met overstapmogelijkheden op het metrostation Rokin. Gelet op het aantal passagiers van 40.000 per dag dat met het openbaar vervoer gebruik maakt van de Leidsestraatlijnen vindt de adviesraad een vermindering van het openbaar vervoer op deze route niet acceptabel.
In het plan valt verder op dat er twee straten hun tramlijnen verliezen, t.w. de De Lairessestraat en de Witte de Withstraat. De tram in de De Lairessestraat moet verdwijnen omdat de gemeente Amsterdam op de kruising Hobbemastraat/Stadhouderskade de voorkeur geeft aan het autoverkeer boven het openbaar vervoer. Ook met drie tramlijnen wordt het aantal OV-bewegingen al minder omdat veel bussen eindigen op station Zuid. Voorts rijden er hierdoor veel minder bussen door de De Lairessestraat en het alternatief van de Willemsparkweg is ook niet logisch omdat hier juist vorig jaar twee haltes zijn opgeheven. Het verleggen van de tramverbinding van de Witte de Withstraat naar de Hoofdweg betekent isolatie van de bewoners in deze buurt die ligt ingeklemd tussen twee grachten, t.w. de Kostverlorenvaart en de Admiralengracht. Het argument dat de sporen vernieuwd moeten worden is onzin; juist twee jaar geleden zijn in de Witte de Withstraat alle sporen vernieuwd en is de straat opnieuw ingericht.
Tenslotte stemt de RAR wel in met het nieuwe busnet in Noord waarbij het van belang is dat ook de buslijnen in de nieuwe woongebieden Elzenhagen en Overhoeks van begin tot einde dienst worden bediend. Juist bij de komst van nieuwe woningen is goed openbaar vervoer een alternatief voor de auto. De vroegtijdige aanleg van lijn 2 in Nieuw Sloten en lijn 26 in IJburg zijn hier goede voorbeelden van.
Waterland
Bij de plannen van EBS heeft de RAR ingestemd met het aantakken van plm. 70% van de buslijnen op station Noord van de Noord-Zuidlijn en het doorrijden van plm. 30% van de lijnen naar het Centraal Station. De RAR adviseert om vanuit Purmerend de twee geplande lijnen niet alleen via het westelijk deel van Purmerend te laten rijden maar een lijn via het westelijk deel van Purmerend en een lijn via het oostelijk deel (de Purmer) van Purmerend. Voorts adviseert de RAR om vanuit Waterland een lijn naar het Centraal Station te laten doorrijden vanuit Edam/Volendam en een lijn vanuit Monnickendam in plaats van lijn 314 uit Hoorn. Reizigers uit Hoorn hebben een goed alternatief met de spoorlijn naar Amsterdam.
Zaanstreek
Voor het openbaar vervoer in de Zaanstreek naar Amsterdam verandert er weinig. Lijn 392 (via Oostzaan) zal in 2018 eindigen bij metrostation Noord (Buikslotermeerplein) en de lijnen 391 en 394 blijven met een tussen stop bij station Noorderpark van de Noord-Zuidlijn doorrijden naar het Centraal Station. Hier is het enige knelpunt de aansluiting van deze buslijnen bij metrostation Noorderpark daar hier problemen zijn met de aanleg van bushaltes die een rechtstreekse en goede aansluiting op de metrolijn.
Lees hier de adviezen van de RAR aan het GVB, aan EBS en aan Connexxion.