Veel klachten over nieuwe dienstregeling
Rover ontving meer dan 2000 klachten over de nieuwe dienstregeling via het meldpunt. Daarnaast kwamen er honderden meldingen van overvolle treinen binnen. De nieuwe dienstregeling maakte dan ook een slechte start.
Slechte start
Het regende klachten over volle treinen en vertragingen op de eerste werkdag van de nieuwe dienstregeling. Verschillende omstandigheden zorgden maandag op meerdere plekken voor chaos op het spoor:
- Werkzaamheden liepen uit tussen Arnhem en Nijmegen. Daardoor konden de grote dubbeldekscombinaties van daaruit niet starten richting Utrecht - Amsterdam en reden treinen in veel te kleine samenstelling.
- Afstemmingsproblemen tussen NS en nieuwe vervoerder Arriva in Limburg leidden tot vertragingen die vervolgens op de Noord-Zuidcorridor gingen stapelen met de gevolgen van de uitgelopen werkzaamheden
- Den Bosch was zo’n verzamelplaats van problemen: omreizende reizigers wegens de uitgelopen werkzaamheden Nijmegen - Arnhem, vertragingen van de Intercity’s uit het zuiden en bovendien een gewijzigde spooropstelling waar reizigers niet op bedacht waren.
- Op een aantal trajecten vertragingen door gladde sporen.
- Verder verspreid kleinere gewenningsproblemen bij eigen personeel en bij reizigers
Treinreizigers ondervonden hiervan veel overlast, maar het zijn gelukkig wel verklaarbare oorzaken waarvan we mogen aannemen dat de vervoerders ze snel onder controle hebben. Dinsdagochtend komen er echter nog steeds veel meldingen binnen over vertragingen en te korte treinen. Rover blijft dan ook benieuwd naar de ervaringen met de nieuwe dienstregeling in de komende dagen en weken.
Klachten en knelpunten
Er kwamen tot nu toe ruim 2000 klachten binnen, waarvan een groot deel al in de week voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling. Klachten gaan over langere reistijd, extra overstappen en slechte aansluitingen. Op basis van de klachten kan een top 10 aan meest genoemde knelpunten worden samengesteld:
1. Sprinter Utrecht - Vaartsche Rijn - Den Bosch –Tilburg:
Langere reistijd en extra overstap voor reizigers naar Tilburg Universiteit en de Reeshof)
2. Amsterdam Lelylaan – Leiden/Den Haag (langere reistijd) en
Amsterdam Lelylaan – Delft/ Rotterdam (extra overstappen)
3. Assen - Zwolle – Duivendrecht- Amsterdam:
Langere reistijd omdat de trein niet meer in Duivendrecht stopt
4. Oudenbosch/Lage Zwaluwe - Rotterdam/Den Haag:
Langere reistijd, slechtere aansluiting
5. Lelystad – Amsterdam:
Extra overstappen
6. Boxtel (Best) – Nijmegen Goffert/Wijchen:
Extra overstap, langere reistijd
7. Rotterdam – Schiphol:
Overstap in Leiden niet haalbaar, late aankomst op Schiphol eerste trein
8. Tilburg - Rotterdam/Den Haag:
Extra overstap, langere reistijd
9. Almere (Osstvaarders, Parkwijk) – Utrecht:
Langere reistijd, extra overstap, minder treinen
10. Sassenheim - A’dam Zuid/Diemen Zuid:
(extra overstap, langere reistijd
en
Etten-Leur - Breda Prinsenbeek / Rotterdam Blaak / Delft Zuid:
Slechtere aansluiting
Ons meldpunt dienstregeling 2017 is te vinden via deze link.
Volle Treinen
Tevens kwamen er ruim 500 meldingen van overvolle treinen binnen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. Er worden veel verschillende trajecten genoemd, onder meer Zwolle - Groningen/ Leeuwarden, Amersfoort- Utrecht, Utrecht - Schiphol, Hilversum - Amsterdam/ Schiphol, Den Bosch - Utrecht, Haarlem - Amsterdam en Leiden - Den Haag. Een piek in meldingen over volle treinen zien we ieder jaar bij het ingaan van een nieuwe dienstregeling: NS heeft er vaak moeite mee de veranderende reizigersstromen te voorspellen, ook zien we reizigersstromen in de eerste weken nog verschuiven omdat mensen concluderen toch voor een trein later of eerder te moeten kiezen. Met de grootschalige wijzigingen hadden we wel een toename in de meldingen over volle treinen verwacht, het wordt nu afwachten of NS dit snel onder controle heeft. Blijf volle treinen vooral melden via ons meldpunt volle treinen.
Complimenten
Er kwamen ook enkele complimenten binnen over de nieuwe dienstregeling. Zo zijn er positieve geluiden over de ruimere overstap op Zwolle voor reizigers vanuit richting Emmen, de hogere frequentie van treinen tussen Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht CS en over kortere reistijden tussen Arnhem en Nijmegen.