Skip to main content

Investeren in openbaar vervoer

arriengrootHet Nederlands openbaar vervoer barst hier en daar uit zijn voegen. De enige nieuwe spoorlijn sinds vele jaren is de deze week geopende Hanzelijn. Politici beweren dat zij zowel in automobiliteit investeren als in openbaar vervoer. Dat is een halve waarheid. Er is de laatste jaren heel veel geld gegaan naar autosnelwegen, provinciale wegen en parkeergarages en veel te weinig naar het openbaar vervoer. Deze week werd bekend dat Nederland hopeloos achterloopt in het halen van de doelen om de opwarming van de Aarde tegen te gaan. Nederland is het vieste land van Europa waar het gaat om schone lucht.

Bestuurders praten graag over bereikbaarheid. Bereikbaarheid van onze steden is onmogelijk zonder goed openbaar vervoer. Een aantal spoorlijnen raakt nu al overbelast. Utrecht – Den Bosch – Eindhoven moet echt viersporig worden om de groei aan te kunnen. Ook de lijn van Arnhem naar Utrecht zit aan de grenzen van zijn capaciteit. De toenmalige Minister van Verkeer Tineke Netelenbos heeft de plannen voor een spoorverdubbeling op die lijn afgeblazen, omdat ERTMS vanzelf wel voor een capaciteitsverhoging zou zorgen. ERTMS is er nog lang niet en het is de vraag of het wel zo effectief is als de industrie ons wil doen geloven.

De spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht heeft maar twee sporen en belemmert een uitbreiding van de treindienst tussen Utrecht en Woerden. De Hanzelijn is geopend. Bravo, maar het korte stukje van Zwolle naar Herfte waar de spoorlijn naar Emmen aftakt van de lijn naar Meppel zit zo vol dat er geen trein meer bij kan. Arnhem - Zevenaar- Doetinchem loopt vast als er niet meer dubbelspoor komt. Groningen - Leeuwarden had al lang geëlektrificeerd moeten zijn, alleen al uit milieuoverwegingen. En deze lijst kan aangevuld worden met talloze voorbeelden.

Juist in een economische crisis moet geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer, in de toekomst van Nederland.

 

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover