Uitval extra spitstreinen onacceptabel
Uit onderzoek van het AD en Treinreiziger.nl blijkt dat een aantal van de extra spitstreinen een hoog uitvalpercentage kent. Rover vindt de fors hoge uitval van deze treinen onacceptabel.
De toegevoegde spitstreinen rijden op een aantal trajecten om deze tijdens de drukke spits extra te versterken. Dat maakt de treinen echter geen facultatief extraatje dat naar believen geschrapt kan worden: reizigers rekenen wel degelijk op het vervoer en de versterking is ook hard nodig. De betrouwbaarheid van deze toegevoegde treinen blijkt echter slecht.
Zo viel in 2016 maar liefst 8,8% van de extra spitstreinen Leiden - Gouda uit. Ook de spitspendels tussen Vlaardingen en Rotterdam vallen vaak uit (7,7%), net als de spitstreinen Rotterdam - Gouda Goverwelle (6%). De spitstrein Veenendaal - Breukelen hebben sinds de nieuwe dienstregeling (11 december) zelfs een uitval van 11,5%. Ook bij andere vervoerders worden de zogenoemde spitstoevoegers vaak opgeven. Zo heeft de Arriva-spitstrein Zwolle - Coevorden een uitval van 5,1%. Een ranglijst is te vinden op de website van Treinreiziger.nl.
Rover herkent de bevindingen van Treinreiziger.nl en het AD. Als er veel defecte treinen aan de kant staan, machinisten gladde rails melden of er iets aan sporen of wissels mankeert, zijn de extra ‘spitstoevoegers’ de eerste treinen die geschrapt worden. Die prioriteit is op zichzelf logisch, en de uitval mag dus wel iets hoger liggen dan het landelijk gemiddelde, maar de gemeten praktijk met tot zelfs meer dan 10 procent geschrapte treinen vindt Rover niet acceptabel. Juist in de spits worden veel reizigers getroffen door het schrappen van treinen waardoor zij te laat op school of op het werk komen.
Toegevoegde spitstreinen vallen niet alleen vaak uit, maar zijn ook vaak vertraagd. Dit is niet zo verrassend, vanwege het feit dat de punctualiteit in de spitsuren in het algemeen lager dan gemiddeld is: er zijn dan veel treinen onderweg en door drukte is vertraging moeilijk weer in te halen. Het snel schrappen van treinen is echter een ander verhaal: NS en ProRail zullen echt beter moeten gaan presteren om de gebruikers van toegevoegde spitstreinen geen sluitpost te laten blijven bij hun problemen. Rover zal de kwestie via het officiële overlegorgaan Locov aan de orde stellen.
Uitval extra spitstreinen onacceptabel Rover vindt de fors hoge uitval van extra spitstreinen onacceptabel. Uit onderzoek van het AD en Treinreiziger.nl blijkt dat een aantal van de extra spitstreinen een uitvalpercentage van meer dan 10% kent. |
De toegevoegde spitstreinen rijden op een aantal trajecten om deze tijdens de drukke spits extra te versterken. Dat maakt de treinen echter geen facultatief extraatje dat naar believen geschrapt kan worden: reizigers rekenen wel degelijk op het vervoer en de versterking is ook hard nodig. De betrouwbaarheid van deze treinen blijkt echter slecht. Zo viel in 2016 maar liefst 8,8% van de spitstreinen Leiden - Gouda uit. Ook de spitspendels tussen Vlaardingen en Rotterdam vallen vaak uit (7,7%), net als de spitstreinen Rotterdam - Gouda Goverwelle (6%). De spitstrein Veenendaal - Breukelen hebben sinds de nieuwe dienstregeling (11 december) zelfs een uitval van 11,5%. Ook bij andere vervoerders worden de zogenoemde spitstoevoegers vaak opgeven. Zo heeft de Arriva-spitstrein Zwolle - Coevorden een uitval van 5,1%. Een ranglijst is te vinden op de website van Treinreiziger.nl. |
Rover herkent de bevindingen van Treinreiziger.nl en het AD. Als er veel defecte treinen aan de kant staan, machinisten gladde rails melden of er iets aan sporen of wissels mankeert, zijn de extra ‘spitstoevoegers’ de eerste treinen die geschrapt worden. Die prioriteit is op zichzelf logisch, en de uitval mag dus wel iets hoger liggen dan het landelijk gemiddelde, maar de gemeten praktijk met tot zelfs meer dan 10 procent geschrapte treinen vindt Rover niet acceptabel. Juist in de spits worden veel reizigers getroffen door de gevolgen van het schrappen waardoor zij te laat op school of op het werk komen.
Toegevoegde spitstreinen vallen niet alleen vaak uit, maar zijn ook vaak vertraagd. Dit is niet zo verrassend, vanwege het feit dat de punctualiteit in de spitsuren in het algemeen lager dan gemiddeld is: er zijn dan veel treinen onderweg en door drukte is vertraging moeilijk weer in te halen. Het snel schrappen van treinen is echter een ander verhaal: NS en ProRail zullen echt beter moeten gaan presteren om de gebruikers van toegevoegde spitstreinen geen sluitpost te laten blijven bij hun problemen. Rover zal de kwestie via het officiële overlegorgaan Locov aan de orde stellen.