Skip to main content

Duizenden klachten nieuwe dienstregeling

thumb dienstregelingfoto1Het regent klachten bij Rover sinds de start van de nieuwe dienstregeling op 11 december. Duizenden reizigers doen hun beklag over te krappe aansluitingen, langere reistijden en overvolle treinen.

Het meldpunt nieuwe dienstregeling registreerde ruim 4000 klachten, daarnaast deden vele honderden reizigers hun beklag bij het Rover-secretariaat. Veruit de meeste klachten gaan over de NS-dienstregeling, op afstand gevold door de dienstregeling van Arriva (waarbij een groot deel van de klachten uit Limburg komt). Opvallend is dat sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling ook het aantal meldingen over overvolle treinen explosief is gestegen: waar in een normale maand zo’n 1600 meldingen binnenkomen, zijn dit er sinds 11 december ook al bijna 4000.

Rover neemt alle klachten onder de loep om in kaart te brengen waar de grootste knelpunten van de dienstregeling liggen en gaat hierover met de vervoerders in gesprek. In het algemeen lijkt de nieuwe dienstregeling minder robuust: veel krappe aansluitingen zorgen dat reizigers bij de minste vertraging hun trein missen. Uit een steekproef blijkt dat 20,1% van de klagers in het meldpunt gewag maken van een slechtere, vaak onhaalbare aansluiting of juist heel lange overstap. Het grootste aantal klachten (24,4%) spreekt van een langere reistijd. Nog eens 12,6% klaagt over extra overstappen.

Complimenten

Naast alle klachten kwamen er ook 100 complimenten via het meldpunt binnen. Complimenten komen vooral van reizigers die minder lang onderweg zijn door betere aansluitingen en meer reismogelijkheden. Tevreden reizigers melden zich onder meer op de trajecten Almere Buiten – Duivendrecht, Nijmegen – Arnhem, Eindhoven – Nijmegen, Den Bosch – Oss en Heiloo – Haarlem.

Knelpunten

Een top 10 van de meest genoemde knelpunten in de nieuwe dienstregeling:

dienstregeling citaat11. Amsterdam Lelylaan

Klachten van reizigers van Amsterdam Lelylaan naar Leiden/Den Haag wegens langere reistijd en minder comfortabele treinen nu er geen Intercity’s meer stoppen op Lelylaan. Ook klachten van reizigers op ditzelfde traject richting Laan van NOI of bijv. Den Haag HS, Delft en Rotterdam, vanwege de langere reisduur. (Overstappen of stilstaan in Leiden)

2. (Vroege) bereikbaarheid Schiphol

De eerste IC Direct vanuit Rotterdam vertrekt later (was 6.24, nu 6.40 uur). Derhalve vrijwel onmogelijk per trein op tijd te zijn voor de vroege dienst (alternatief: v 5.56 uit Rotterdam!).  De meeste treinen vanuit Rotterdam en Den Haag komen net te laat aan op Schiphol (net na het hele uur) om op tijd te zijn voor een dienst. Vanuit Rotterdam moet soms worden overgestapt op Leiden, deze overstap van 2 minuten wordt vaak niet gehaald. Het alternatief voor Den Haag is een sprinter die er lang over doet of een Intercity met dezelfde krappe overstap in Leiden.

dienstregeling citaat23. Flevolijn

Door de verdwenen intercitystop in Duivendrecht klachten van reizigers uit het Noorden van het land en Zwolle richting Amsterdam Zuidoost. Zij moeten een omweg maken via Amsterdam Zuid of Centraal. Door het vervallen van de rechtstreekse intercity Lelystad-Amsterdam Centraal klachten over missen aansluiting in Almere bij vertraging. De nieuwe IC-stop in Almere Buiten wordt regelmatig vergeten door machiniste

4. Tilburg Universiteit

Sprinterreizigers op traject Utrecht-Den Bosch (Utrecht Vaartsche Rijn t/m Zaltbommel) en vanuit Arnhem/Nijmegen (Arnhem Zuid t/m Den Bosch Oost) hebben een overstap van bijna een half uur op Den Bosch als ze willen doorreizen naar Tilburg Universiteit. Hierdoor fors langere reistijd.

5. Dordrecht

Dordrecht heeft nog maar één intercityverbinding per uur met Brabant, die niet verder rijdt dan Breda. Veel reizigers zijn nu aangewezen op de Sprinter en daardoor langer onderweg.

dienstregeling citaat36. Maastricht - Rotterdam

Vanuit Maastricht/ Sittard/Weert een langere reistijd naar het Westen door een minder goede aansluiting in Eindhoven. 

7. Deventer – Enschede

Voorheen reed de Sprinter vanaf Deventer doordeweeks ook buiten de spits door naar Enschede, inclusief een stop in Kennispark. Nu moet worden overgestapt met een lange wachttijd van 20 minuten. Ook klachten over volle treinen.

8. Almere - Utrecht

Vanuit Almere Oostvaarders en –Parkwijk een slechte verbinding met Utrecht. Was voorheen een directe trein, nu overstap op Almere. Die sprinter stopt bovendien niet meer in Utrecht Overvecht. Studenten vanuit Almere die daarheen moeten zijn aangewezen op een 14 minuten durende extra overstap in Weesp of Hilversum Sportpark.

9. Utrecht – Den haag/Rotterdam ev

Overstapreizen van Utrecht naar plaatsen als Delft, Laan van NOI, Rotterdam Lombardijen zijn verslechterd: slechte aansluitingen, lange reistijd. Bovendien veel klachten over (kortere en dus) volle treinen van Utrecht naar Den Haag en Rotterdam.

10. Zevenbergen/Oudenbosch/Lage Zwaluwe – Rotterdam

De rechtstreekse Sprinter is vervangen door een ongemakkelijke overstap in Dordrecht, veel klachten over vertragingen en volle treinen.

Reactie NS
Op basis van de ervaringen in de eerste weken heeft NS een aantal aanpassingen gedaan in de dienstregeling of gaat dit op korte termijn doen, laat NS aan Rover weten. Bijvoorbeeld het aanpassen van de vertrektijden van treinen met 1 minuut, zodat de punctualiteit en daarmee aansluitingen beter worden. Ook zijn mede op basis van meldingen van reizigersorganisaties enkele vroege treinen aangepast. Zo is gezorgd dat reizigers naar Schiphol voor 6 uur ’s ochtends op Schiphol kunnen zijn vanuit de richtingen Alkmaar en Den Haag. Daarnaast is op basis van ervaringen in de eerste dagen een reservetrein op station Den Helder neergezet, zodat bij grote vertragingen wordt voorkomen dat treinen worden geschrapt tussen Den Helder en Anna Paulowna. Ook is voor enkele stations gezorgd dat bij kleine vertragingen andere treinen wachten, zodat een overstap wordt gegarandeerd. Tot slotte zijn enkele foutjes in de digitale reisinformatie hersteld.