Skip to main content

Juridische vraag: schade of letsel in het OV?

thumb ARAG-29024120 LRover werkt samen met ARAG, de juridisch dienstverlener van Nederland. Iedere maand geeft ARAG op onze website antwoord op een juridische vraag. Deze maand: wat zijn de rechten van de reiziger bij (letsel)schade?

Een bus van Qbuzz vloog maandag bij Nij Beets uit de bocht met negen gewonden als gevolg. Dit soort ongelukken komen in het OV gelukkig niet vaak voor. Maar ook dichtbij huis kan er wel eens iets mis gaan: je stapt op de bus, checkt in en zoekt vervolgens een plekje om te gaan zitten. In de achterste rij is nog een zitje vrij. Alvorens bij dat plekje aangekomen te zijn, trekt de bus op. Gevolg: je ligt languit op de grond.
Meerdere reizigers hebben bovenstaande wel eens zien gebeuren, maar wat kan je er nu mee als dit je zelf overkomt?

Conform de wettelijke regeling personenvervoer over de weg kan je aanspraak maken op schadevergoeding als een passagier overlijdt of letselschade oploopt door een ongeval met en/of tijdens het vervoer. Tevens bestaat de mogelijkheid om een vergoeding te claimen voor bagage die men verliest of die beschadigt raakt. Dit kan je nalezen in artikel 1147, titel 13, afdeling 3, boek 8 van het Burgerlijk Wetboek (overlijden of letsel) alsmede artikel 1150, titel 13, afdeling 3, boek 8 (bagage).

Zijn er uitzonderingen op deze regel? Ja. De vervoerder is niet aansprakelijk als de schade door eigen schuld of nalatigheid is veroorzaakt. Tevens geldt er een uitzondering die “overmacht” wordt genoemd. Het betreft een situatie die een zorgvuldig vervoerder niet had kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld: een aanrijding veroorzaakt door een derde partij. De bewijslast hiervan ligt bij de vervoerder. Dit betekent dat het slachtoffer de vervoerder aansprakelijk moet stellen en aannemelijk moet maken dat de schade is veroorzaakt tijdens het vervoer (toedracht en betrokkenheid). De vervoerder moet vervolgens aantonen dat de schade is veroorzaakt door overmacht, eigen schuld of nalatigheid.

Indien je de schade niet binnen drie maanden schriftelijk hebt gemeld bij de vervoerder vervalt het recht op schadevergoeding.

Roverleden maken gratis gebruik van de juridische helpdesk van ARAG. Lees hier meer over lid worden van Rover.