NS-dienstregelingen 2017 en 2018: stand van zaken
De NS-dienstregeling 2017 bracht op diverse trajecten verbeteringen, maar leverde daarnaast ook veel klachten op. De klachten van reizigers gingen vooral over:
- veranderingen in de dienstregeling,
- stelselmatig te korte treinen en
- telkens terugkerende vertragingen.
Dit voorjaar hebben we de klachten op een rij gezet en met NS besproken. Sommige klachten hadden te maken met de tijdelijke oplossing voor de IC Den Haag-Eindhoven en de werkzaamheden aan de Willemstunnel in Rotterdam begin dit jaar. Die waren dus tijdelijk van aard. Naar aanleiding van het overleg met NS hebben we nu een overzicht gemaakt van de stand van zaken m.b.t. andere veelgenoemde probleempunten voor reizigers. We geven daarbij aan of in de dienstregeling 2018 of zelfs nu al oplossingen worden geboden, of dat die vooralsnog niet voorhanden zijn en wat daarvan dan de redenen zijn.
Over de NS-dienstregeling 2018 hebben we in het Locov dit voorjaar een kritisch advies uitgebracht. Kritisch omdat we daarin nog sterker zien dat Sprinterverbindingen het kind van de rekening worden bij het toevoegen van Intercity’s op een krap bemeten infrastructuur. We zien gráág hogere treinfrequenties, maar we vragen om een bezinning op de manier waarop dit nu wordt uitgewerkt. Na de zomer spreken we hierover verder in het Locov met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en ProRail. Naar aanleiding van ons advies en een advies van de regionale overheden heeft NS besloten enkele aanpassingen in dienstregeling 2018 te doen:
- De extra spitstreinen tussen Enkhuizen en Amsterdam rijden in de ochtendspits een halfuur langer door en beginnen in de avondspits een halfuur eerder, en de eerste spitstrein ’s ochtends naar Amsterdam start niet in Hoorn maar in Enkhuizen.
- De extra spitstreinen tussen Alkmaar en Haarlem rijden in de ochtendspits een halfuur langer door en beginnen in de avondspits een halfuur eerder.
- De eerste trein op de Zaanlijn gaat rijden vanaf Alkmaar in plaats van Uitgeest: belangrijk voor vroege Schipholwerkers.
- Het einde van de Sprinter-kwartierdienst op de Zaanlijn wordt niet met een uur vervroegd, zoals NS van plan was.
Met de eerstgenoemde twee maatregelen wordt tevens bereikt dat iets minder reizigers getroffen worden door de verslechterde aansluitingen in Hoorn.
Vorige week werd bekend dat de IC Brussel – de ‘Beneluxtrein’ – nog niet vanaf het begin van de nieuwe dienstregeling via de HSL en Breda gaat rijden. Locomotiefleverancier Bombardier blijft moeite hebben met het leveren van de juiste software voor de verschillende treinbeveiligingssystemen in Nederland en België. Wij betreuren het dat NS en NMBS wéér niet tijdig de beloofde versnelling van de Beneluxdienst kunnen realiseren. Ook al is - in het belang van de reizigers - de keuze van de vervoerders voor een betrouwbare treindienst in plaats van een snelle invoering met risico’s voor de betrouwbaarheid, begrijpelijk.