Skip to main content

Lessen uit Zwitserland

arriengrootEnkele ervaringen in een week gebruik van het openbaar vervoer in Zwitserland..

-          In het dorp waar ik verbleef, krijgen gasten van hotels en appartementen een gratis kaartje voor alle bussen, treinen en kabelbaantjes in de directe omgeving met een dienstregeling én een plattegrond.  Dit gebeurt in veel plaatsen in Zwitserland. Waarom niet in Nederland?

-          Toen ik een kaartje kocht naar Martigny vroeg de lokettist of ik naar het bekende museum aldaar ging. Hij kom mij in dat geval een kaartje met korting aanbieden voor het museum. Waarom kan de lokettist in Ede dit niet als iemand naar het Rijksmuseum in Amsterdam gaat?

-          In Genève logeerde ik bij een kennis en ik vroeg hem hoe ik naar het vliegveld kon reizen. Het kaartje voor de tram was ook geldig voor de trein naar de luchthaven. Waarom kan een toerist in Amsterdam geen kaartje voor de tram en de trein naar Schiphol kopen?

-          Om de omgeving te verkennen kent Zwitserland een prima systeem van regionale passen, die op alle vormen van OV te gebruiken zijn gedurende vijf of zeven dagen. Waarom kan een toerist geen pas krijgen voor het OV in de Provincie Gelderland?

-          In Zwitserland zijn op elk station dienstregeling-folders te verkrijgen van de treinen in de omgeving en bij de toeristenbureaus folders met de dienstregeling van bussen, treinen en kabelbaantjes. Waarom niet in Nederland?

-          Mijn gastvrouw in Villars had mij verzekerd dat de bus in Aigle altijd op de trein wachtte. Waarom belooft niemand dat in Nederland?

-          Op de spoorlijn in Rhône-dal rijden in hoge frequentie IC-treinen, stoptreinen, internationale treinen en goederentreinen. Omdat treinen stipt op tijd rijden is dat geen enkel probleem. Waarom lukt dit in Nederland niet?

-          In Zwitserland kan in geval van een sein- of wisselstoring ter plaatse de bediening worden overgenomen. Waarom kan ProRail dat niet in Nederland?

-          In Zwitserland kunnen treinen makkelijk over een ander spoor geleid worden bij werkzaamheden of bij storingen. Er zijn driemaal zoveel wissels als in Nederland. Waarom gaat ProRail hardnekkig door met het slopen van sporen en wissels?

-          De Zwitserse OV-sector en de overheden werken nauw samen. Waarom niet in Nederland?

Het gaat in Zwitserland om de reiziger.

Arriën Kruyt