Skip to main content

Kritiek op ‘Woensdag Testdag’ bij NS

thumb NStreinNS vraagt te veel van de reiziger door iedere woensdag een afwijkende dienstregeling te bieden. Dat stellen de consumentenorganisaties in het Locov, waaronder Rover, in een advies aan NS. De consumentenorganisaties zien de belangen van een deel van de reizigers ondergesneeuwd raken in de focus op frequentieverhoging.

NS en ProRail willen vanaf september elke woensdag een tienminutendienst met Intercity’s tussen Eindhoven en Amsterdam testen. Dit heeft ook gevolgen voor reizigers buiten het testgebied: gebruikers van Sprinters, Intercity’s en de ICE moeten er rekening mee houden dat hun trein op woensdag eerder of later kan vertrekken en dat sommige aansluitingen vervallen. Ook kan de trein op woensdag drukker zijn en de reis minder betrouwbaar verlopen. Met 28 verandermomenten in de dienstregeling tot het eind van het jaar vragen NS en ProRail bijzonder veel flexibiliteit van de reiziger tijdens deze traditioneel drukste tijd van het jaar.

Hinderlijke effecten

Meerdere reizigers dreigen op woensdag nadelen te ondervinden van de testdagen:

  • Vanuit Alkmaar, Castricum en Zaandam vertrekt de helft van de intercity’s richting Amsterdam op woensdag 5 minuten eerder dan op andere dagen. Reizigers die dit niet tijdig weten, komen een kwartier later dan normaal op hun bestemming. Deze vertraging geldt ook voor overstappende busreizigers die hun treinaansluiting op woensdag structureel gaan missen: Connexxion heeft laten weten dat er 16 buslijnen zijn waarvan de aansluiting krap of zelfs onmogelijk wordt.
  • De Sprinter Uitgeest – Amsterdam – Rhenen moet op woensdag langer wachten in Wormerveer. Door de gewijzigde vertrektijden zullen reizigers in Amsterdam Centraal merken dat zij op woensdag hun aansluiting op de Intercity naar Almere (en verder richting Zwolle) net mislopen. Ook in omgekeerde richting gaat deze aansluiting verloren.
  • De Sprinterverbinding Woerden – Utrecht – Tiel wordt in Utrecht verbroken. Door deze overstap doen reizigers op dit traject een kwartier vertraging op, zij zien hun aansluitende trein net vertrekken.
  • De Sprinters van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal vertrekken op woensdag vier minuten eerder dan op de andere dagen van de week. Dit kan ertoe leiden dat reizigers de trein missen en een kwartier tot een halfuur extra reistijd hebben omdat zij moeten wachten op Utrecht Centraal, Utrecht Zuilen of Maarssen.
  • Ook sprinterreizigers in Den Bosch en Zaltbommel die niet te laat willen komen, zullen moeten onthouden dat hun trein op woensdag drie minuten eerder vertrekt.
  • Reizigers van de Sprinter Utrecht – Den Bosch die willen overstappen op de Intercity naar Maastricht, doen dit ook beter niet op woensdag. Op die dag zien zij alleen de achterlichten van hun ‘aansluitende’ trein.

Kritiek

Hoewel de consumentenorganisaties de behoefte aan testen begrijpen, vinden zij de nadelen en wispelturigheid van deze veranderlijke dienstregeling te groot. “Wij vinden dat u veel van uw onvrijwillige testpersonen vraagt. Met name van groepen reizigers die niet reizen op trajecten waar extra treinen gaan rijden, en hier dus ook geen baat bij zullen hebben”, schrijven de consumentenorganisaties in een advies aan NS. “Hoe wispelturiger een systeem wordt, hoe meer u vraagt aan uw vaste klanten die op een voorspelbaar product willen vertrouwen. Wij vinden dat u met de effecten van deze test de inschikkelijkheid en flexibiliteit van die klanten te zwaar op de proef stelt.”