Skip to main content

Klachten over vertraging door ‘elke 10 minuten een Intercity’

intercity bollenveld bij vogelenzang kleinVandaag is NS begonnen met het testen van iedere tien minuten een Intercity tussen Amsterdam en Eindhoven. Wat veel reizigers echter niet weten, is dat er op meerdere plaatsen in het land veranderingen zijn in de dienstregeling om de tienminutentrein in te kunnen passen. Rover roept alle reizigers op om de reisplanner te raadplegen.

Om de test met de tienminutentrein uit te kunnen voeren, zijn er op diverse plaatsen in het land treinen die vroeger vertrekken of aansluitingen die verloren gaan. Rover heeft inmiddels klachten ontvangen uit Alkmaar, Utrecht, Roermond, Sittard en Houten. Reizigers zijn zich er niet van bewust dat hun trein opeens 3 tot 5 minuten eerder vertrekt of dat hun reistijd is toegenomen door een verbroken aansluiting.

Problemen met aansluitingen zijn er onder meer voor sprinterreizigers tussen Woerden en Tiel, Utrecht en Den Bosch en Uitgeest en Almere. Hiermee zijn sprinterreizigers het kind van de rekening, terwijl veel  reizigers op korte afstanden reizen en het meldpunt volle treinen vooral klachten over volle sprinters registreert. Rover zou willen dat NS zich niet alleen richt op de Intercity Amsterdam – Eindhoven en de sprinterreizigers niet het kind van de rekening laat worden. "“De meeste reizigers leggen een afstand af van tussen de tien en de dertig kilometer. Die bedien je het beste als er vaker stoptreinen rijden, want die zijn belangrijk voor dat soort afstanden,” zegt Roverv-voorzitter Arriën Kruyt hierover tegen dagblad Trouw

De proef met de tienminutentrein betekent dat veel reizigers buiten het traject Amsterdam-Eindhoven iedere woensdag te maken krijgen met andere vertrektijden en langere reistijd. Dit lijkt niet voldoende door NS gecommuniceerd te zijn. Eerder gaf Rover samen met de andere consumentenorganisaties een kritisch advies over de proef: NS vraagt hiermee namelijk wel erg veel flexibiliteit van de reiziger.

''Sommige mensen zijn slechter af'', erkent een woordvoerder van de NS tegenover Nu.nl. ''Dat zijn er meer dan ons lief is, maar het is echt nodig. We moeten deze regeling goed testen en kinderziektes eruit halen.'' Rover nam vanmorgen een kijkje op Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal en zag dat de proef op een paar aandachtspuntjes na goed van start ging. Op een aantal stations staat extra personeel om reizigers te helpen.