Skip to main content

Tips voor de formatietafel

Tweede KamerAfgelopen dinsdag tijdens Prinsjesdag presenteerde het demissionaire kabinet voor het laatst haar plannen voor Nederland. Het wachten is nu op een regeerakkoord voor het nieuwe kabinet. Eerder dit jaar hebben we onze visie op de toekomst van mobiliteit al aan de politiek meegegeven. Maar we lichten graag nog een paar van onze standpunten uit die we in de formatie aan bod willen zien komen.

Investeringen

Steeds meer reizigers maken gebruik van het openbaar vervoer. Het nieuwe kabinet moet duurzame mobiliteit steunen. Investeringen zijn nodig om de knelpunten in de infrastructuur op te lossen. Zonder extra spoor kunnen er geen extra treinen gaan rijden. Gezonde, duurzame steden vragen voor de bereikbaarheid om oplossingen zoals Randstadrail. Het demissionaire kabinet heeft op Prinsjesdag laten weten het belang van duurzame mobiliteit in te zien. Nu wordt het voor het nieuwe kabinet tijd om de daad bij het woord te voegen en hiervoor de nodige financiële middelen beschikbaar te stellen. Samen met andere partijen in de Mobiliteitsalliantie vraagt Rover om de benodigde investering van 1 miljard per jaar. Rover wijst daarbij op het belang van slimme investeringen. De meeste forensen reizen een korte afstand, Rover zet daarom in op een goed Sprinternetwerk met metroachtige frequenties.

ProRail

In het huidige kabinet was er sprake van om ProRail om te buigen naar zelfstandig bestuursorgaan binnen de Rijksoverheid (ZBO). De complete spoorsector heeft zich tegen dit plan uitgesproken. Rover rekent er daarom op dat het nieuwe kabinet dit plan laat varen.  Rover wil dat ProRail zich blijft focussen op het mogelijk maken van zoveel mogelijk treinverkeer. Een verandering in de aansturing door het ministerie is daar niet voor nodig. We zien de laatste jaren al betere prestaties: er zijn minder verstoringen, knelpunten zoals de Schipholtunnel worden aangepakt en er rijden meer treinen. Rover ziet geen aanleiding voor het nieuwe kabinet om iets te wijzigen aan de positie van ProRail.

Ordening begint met regie

De parlementaire enquête over de Fyra heeft duidelijk gemaakt hoe de reiziger in de kou bleef staan. Eén van de aanbevelingen uit de enquête was het vroegtijdig onderzoeken van de  marktordening op het spoor. De ordening van het OV heeft gevolgen voor reizigers, bijvoorbeeld doordat het OV onvoldoende als één geheel functioneert. De spanning tussen concurrentie en samenwerking in de OV-sector leidt daarnaast bij herhaling tot conflicten die de focus telkens afleiden van consistent werken aan beter OV. Daarom moet het nieuwe kabinet van Rover eerst zorgen voor regie in het OV. Rover pleit voor een landelijk regieorgaan en voor meerdere regionale regieorganen. Zij moeten ervoor zorgen dat de reiziger zorgeloos op weg kan zonder tegen grenzen aan te lopen, die bovendien vaak extra kosten met zich meebrengen. Pas dan kan het nieuwe kabinet regionale samenhangende netwerken inclusief sprintervervoer aanbesteden. Rover heeft hier een uitgebreide visie over gepresenteerd.